Należący do NASA satelita Galaxy Evolution Explorer przesłał na Ziemię pierwsze obrazy. Wystrzelony 28 kwietnia 2003 roku satelita był pierwszą misją rozpoczętą po katastrofie wahadłowca Columbia. Aby uhonorować wkład astronautów misji STS-107 w naukę, pierwsze zdjęcia wykonane przez znajdujący się na pokładzie satelity teleskop ultrafioletowy przedstawiają obszar w gwiazdozbiorze Herkulesa i są poświęcone ich pamięci. Dokładnie na tym tle nieba znajdowała się Columbia w chwili ostatniego kontaktu z Centrum Kontroli Lotów.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z pierwszych otrzymanych zdjęć” – mówi dr James Fanson, kierujący misją. Instrumenty satelity zostały dostrojone w zakresie dalekiego i bliskiego ultrafioletu. Obserwacje wykonano 21 i 22 maja 2003 roku. Podczas 4 minut obserwacji udało się zarejestrować ponad 400 gwiazd i galaktyk w zakresie dalekiego ultrafioletu i ponad 1500 w zakresie bliskiego ultrafioletu. W trakcie dalszych obserwacji naukowcy spodziewają się zaobserwować wiele tysięcy galaktyk w tym obszarze. A podczas całego, planowanego na 28 miesięcy przeglądu nieba spodziewają się zaobserwować miliony galaktyk.

Więcej o celach misji znaleźć można we Galaxy Evolution Explorer gotowy do startu. „>wcześniejszym doniesieniu.