Michael Collins urodził się 31 października 1930 roku w Rzymie. Odbył dwa loty w Kosmos. Były to misje Gemini X oraz Apollo 11. Był 17 Amerykaninem, który poleciał w przestrzeń kosmiczną.

W 1952 roku uzyskał licencjat z nauk ścisłych Amerykańskiej Wojskowej Akademii. Po skończonych studiach został pilotem doświadczalnym. W 1963 roku został wybrany do trzeciej grupy astronautów NASA.

Zdjęcie przedstawia załogę lotu Gemini X. Po lewej stoi dowódca John Young, po prawej pilot Michael Collins.

Pierwszy lot Collinsa w Kosmos odbył się w 1966 roku. Była to misja Gemini X. Dowódcą był John Young, zaś Collins był pilotem. Lot trwał 2 dni i 22 godziny. Podczas lotu statek Gemini dwa razy przycumował do dwóch różnych stopni rakietowych Agena. Collins odbył spacer kosmiczny aby zdemontować eksperyment badający uderzenia mikrometeroidów na jednym ze stopni Agena.

Załoga pierwszej misji księżycowej. Od lewej: Neil A. Armstrong (dowódca misji), Michael Collins (pilot modułu załogowego), Edwin E. Aldrin Jr. (pilot lądownika księżycowego).

Drugim jego lotem w Kosmos miała być misja Apollo 8, ale z powodów medycznych został przeniesiony do lotu Apolla 11. Dowódcą tej misji był Neil Armstrong a pilotem LM Edwin „Buzz” Aldrin. Collinsowi powierzono rolę pilota CM. Dublerami byli James Lovell, William Anders oraz Fred Haise. Apollo 11 wystartował 16 lipca 1969 roku z wyrzutni LC-39A z Przylądka Canaveral. 19 lipca moduł dowódczy Columbia wraz z przycumowanym modułem LM Eagle (Orzeł) weszły na orbitę okołoksiężycową o parametrach: 111 x 314 km. Niedługo później dokonano jej korekty i ukołowienia. Jej nowe parametry wynosiły zatem: 101 x 122 km. 20 lipca moduł Eagle z Armstrongiem i Aldrinem odcumował od Columbii.

20 lipca 1969 roku o 20:17:39 (czasu EST) moduł Eagle wylądował na powierzchni Księżyca.

Współrzędne miejsca lądowania (Morze Spokoju) wynosiły: 0,6875 stopni N i 23,4300 stopni E. 21 lipca o 02:56:12 Neil Armstrong stanął jako pierwszy człowiek na powierzchni Księżyca. Wtedy to wypowiedział słynny zdanie: That’s one small step for man, one giant leap for mankind, czyli To mały krok dla człowieka, ale wielki skok dla ludzkości. Wkrótce do niego dołączył Aldrin. Spacer po Księżycu trwał 2 godziny i 31 minut dla Armstronga (dla Aldrina godzinę i 50 minut). Podczas niego astronauci postawili na Księżycu flagę amerykańską, rozmawiali bezpośrednio z prezydentem Nixonem, zebrali 21.5 kg materiału księżycowego oraz przeprowadzili kilka eksperymentów. Po 20 godzinach i 39 minutach na powierzchni księżycowej moduł Eagle wystartował i przycumował do orbitującego nad Księżycem modułu Columbia, gdzie na astronautów czekał Michael Collins. 22 lipca Columbia opuściła orbitę Księżyca i skierowała się w stronę Ziemi. 24 lipca załoga wylądowała na oceanie Spokojnym. Załogę ewakuował statek USS Hornet. Astronauci musieli przejść trwającą do 10 sierpnia kwarantannę, na wypadek przywiezienia nieznanych drobnoustrojów księżycowych. Lot Apolla 11 trwał 8 dni 3 godziny i 18 minut.

W 1970 roku Collins opuścił wojsko oraz NASA. W latach 1971-78 był dyrektorem muzeum Lotnictwa i Lotów Kosmicznych Smithsonian. Napisał kilka książek o swoich doświadczeniach kosmicznych. Był też dublerem podczas misji Gemini 7.

Michał Moroz