Rodzina księżyców Jowisza znowu się powiększyła. Teraz liczy już 61 członków.

Chociaż minęło ponad 6 tygodni od Pięć tuzinów księżyców Jowisza„>ostatniego ogłoszenia o znalezieniu kolejnych księżyców Jowisza, astronomowie ciągle pracują nad odnalezieniem następnych satelitów największej planety naszego układu.

Pod koniec ubiegłego tygodnia Międzynarodowa Unia Astronomiczna ogłosiła, że dwie grupy astronomów znalazły kolejny księżyc Jowisza, który nazwano S/2003 J21. Satelita ten został dostrzeżony na zdjęcia zrobionych w lutym, marcu oraz kwietniu kamerą CCD przez 3,6-metrowy Canada-France-Hawaii Telescope. Pierwsze zdjęcie zrobiła 6 lutego grupa prowadzona przez byłego studenta University of Hawaii – Scotta Shepparda. Oprócz tego inna grupa dowodzona przez Bretta Gladmana z University of British Columbia znalazła księżyc na ekspozycjach dokonanych w lutym, marcu i kwietniu.

Jak 20 poprzedników, nowo odkryty 61 księżyc zdaje się mieć silnie spłaszczoną i pochyloną orbitę, która utrzymuje go z dala od planety. Porusza się on ruchem wstecznym, a jego okresu obiegu wynosi około 600 dni. Średnica waha się w okolicach 2 kilometrów.

Zbigniew Artemiuk