Mimo uziemienia floty promów kosmicznych, w Centrum Kosmicznym imienia Kennedy’ego trwa przygotowywanie do umieszczenia na orbicie kolejnych elementów Stacji Kosmicznej. Wczoraj na Florydzie uroczyście powitano dwa z nich.

Nawet w tych czasach próby posuwamy się naprzód w kierunku wyższych celów” – powiedział Bill Gerstenmaier, dyrektor NASA do spraw budowy Stacji. „Kiedy wahadłowce będą gotowe do startu, my również będziemy gotowi„.

Na Florydzie rozpocząć się właśnie mają testy dwóch elementów, które w Kosmosie mają zostać umieszczone przez promy. Pierwszy z nich to zbudowany w Europie moduł przejściowy „Node 2”. Drugi to japońskie laboratorium naukowe „Kibo”.

Te dwa elementy staną się wkrótce częściami Stacji Kosmicznej. Najpierw jednak muszą przejść na Ziemi testy” – powiedział dyrektor KSC Roy Bridges.

To bardzo istotne prace. Kiedy elementy znajdą się na orbicie, muszą działać bez zarzutu. Muszą więc być dokładnie zbadane tutaj, na Ziemi„.

W środę podpisano dokument przekazujący Node 2 z ESA do NASA. Element został zbudowany w Europie dla Amerykanów w ramach handlu wymiennego. Zapłatą za niego będzie możliwość wyniesienia w Kosmos przez wahadłowiec europejskiego laboratorium Columbus.

Na Florydzie odbędą się między innymi testy połączonych modułów Node 2 i Kibo. Sprawdzona zostanie zgodność systemów zasilania w energię elektryczną.

Dostarczenie komponentów zbudowanych w Europie i Japonii to kolejny dowód na istnienie i trwanie międzynarodowej współpracy w budowie Stacji Kosmicznej” – powiedział Gerstenmaier.

Zbudowany przez ESA dla NASA moduł Node 2. Będzie łącznikiem pomiędzy częściami ISS.

Node 2 ma wystartować w ramach misji STS-120. Jest to siódmy lot czekający w kolejce. Dzięki tej misji zostanie zakończona budowa amerykańskiej części ISS. Moduł zwiększy objętość wnętrza Stacji o około 500 metrów sześciennych i pozwoli na dołączenie do kosmicznego domu elementów zbudowanych w innych krajach.

Zbudowany w Japonii w ramach konstruowania Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ciśnieniowy moduł Kibo.

Kibo (Nadzieja) jest częścią japońskiej części Stacji. Japończycy zbudują też platformę na zewnątrz Stacji, na której przeprowadzane będą eksperymenty naukowe, automatyczny manipulator oraz dwa moduły logistyczne.

Node 2 przybył na Florydę 1 czerwca na pokładzie samolotu Airbus Beluga. Został przewieziony z Turynu, gdzie zbudowała go firma Alenia Spazio.

Japoński moduł przypłynął statkiem. Jego podróż do Ameryki trwała od 2 maja do 4 czerwca. Kibo został zbudowany w Japońskim Centrum Kosmicznym Tsukuba w pobliżu Tokio.