W najbliższą niedzielę w „Nadwarciańskim Grodzie” rozpocznie się akcja letnia Almukantaratu. 48 młodych adeptów astronomii przyjedzie do Załęcza Wielkiego na pierwszy obóz astronomiczny. Zobaczmy, czym zajmować się będą przez dwa tygodnie jego trwania…

Na naukowy obóz astronomiczny Almukantaratu zaproszeni zostali zainteresowani naukami ścisłymi gimnazjaliści z całej Polski. Odzew przekroczył oczekiwania – w tym roku Ośrodek Szkoleniowo-Wypoczynkowy „Nadwarciański Gród” w Załęczu Wielkim przeżyje istny szturm miłośników astronomii.

Na pierwszy z tegorocznych obozów Almukantaratu przybędzie 48 uczestników. W pięknej scenerii Załęczańskiego Parku Krajobrazowego spędzą dwa tygodnie. W tym czasie poznają gwiaździste niebo i prawa nim rządzące, podstawowe teorie astronomiczne oraz niezbędne zagadnienia z matematyki i fizyki. W planach są oczywiście obserwacje za pomocą teleskopów, nie zabraknie najnowszych trendów – ćwiczeń z wykorzystaniem GPS czy kamer CCD i programów do cyfrowej obróbki obrazu. Wszystko to pod opieką 11 osób kadry – pracowników naukowych polskich uczelni wyższych oraz studentów i licealistów.

Poza nauką uczestnicy obozu odnajdą inne atrakcje (odbędzie się wycieczka do chorzowskiego planetarium i obserwatorium); zasłużony, aktywny wypoczynek wśród załęczańskiej przyrody oraz wiele nowych znajomości. Pobyt będzie z pewnością urozmaicony, a czas będzie upływał szybko w przyjemnej atmosferze – poza umiejętnościami ściśle naukowymi, wielu przyszłych uczestników gra na instrumentach muzycznych i opisuje swoje pasje z przeciwnego wręcz bieguna sfery zainteresowań.

Uczestnicy obozu 2002 przez chorzowskim planetarium

W programie obozów astronomicznych Almukantaratu dla osób, które przyjechały nań po raz pierwszy, znajduje się zawsze wycieczka do Śląskiego Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego w Chorzowie. Zdjęcie zostało wykonane w 2002 roku przez Piotra Fitę.

W tym roku aktywność Klubu w rejonie Załęcza Wielkiego będzie bardzo duża – po zakończeniu pierwszego obozu organizowane dwa kolejne, a podczas ostatniego – Jubileusz Almukantaratu, dwudziesta rocznica astronomii w Załęczu. Więcej o tym wydarzeniu, obozach oraz Klubie można znaleźć na stronie Almukantaratu.

Pozostaje nam życzyć wszystkim milego pobytu i dobrej zabawy – do zobaczenia w Załęczu!