M86 została wciągnięta do gromady Virgo i rozpędzona do ogromnych prędkości przez połączone siły grawitacyjne ciemnej materii, gorącego gazu i setek galaktyk wchodzących w skład gromady. Zobaczmy jaki wpływ wywarł ten fakt na samą galaktykę i na gromadę do której się teraz zalicza.

Dołączenie przez M86 do gromady Virgo jest przykładem procesu, w wyniku którego na przestrzeni miliardów lat powstają grupy i gromady galaktyk.

Ponaddźwiękowy lot M86 generuje ciśnienie, które zdziera gaz z galaktyki i formuje go w spektakularny ogon. Galaktyka M86 nie jest już światem-wyspą o niezależnej egzystencji. Została przechwycona, zaś jej gaz jest porywany by zmieszać się z gazem gromady. Odarta z gazu galaktyka obiega centrum gromady wraz z setkami innych galaktyk.

M86 jest o tyle wyjątkowa, iż jest jedną z niewielu galaktyk, które poruszają się w kierunku Ziemi. Większość galaktyk oddala się od nas w miarę jak Wszechświat się rozszerza. Ten proces jest odpowiedzialny za to, iż gromada Virgo jako całość oddala się od nas z prędkością około 3 milionów kilometrów na godzinę. Jednak M86 wpada do gromady od przeciwnej strony, co w efekcie prowadzi do tego, iż galaktyka przybliża się do nas z prędkością około 1,5 miliona kilometrów na godzinę.