Jak podaje portal Onet.pl, Francuska Agencja France-Presse poinformowała, że Europejska sonda Mars Express wykryła na południowym biegunie Marsa wodę w postaci lodu.

Informację potwierdził Vittorio Formisano, naukowiec z Europejskiej Agencji Kosmicznej: „Zidentyfikowaliśmy zamrożoną wodę na południowym biegunie„.

Informacja ta potwierdziła domysły naukowców z NASA, którzy dowodzili, że na Marsie znajduje się woda w postaci lodu. Na ślad wody naprowadziły naukowców amerykańskich badania spektrometrem promieni gamma. Urządzenie wskazywało,że w czapie polarnej na południowym biegunie Marsa znajduje się wodór.

Jak mozemy przeczytać na portalu wp.pl „Lód złożony z wody i zamrożonego dwutlenku węgla wykryto w w trakcie badania powierzchni bieguna planety 18 stycznia. Odkrycie zostało potwierdzone przez nowoczesne spektrometry – urządzenia służące do otrzymywania i analizy widma promieniowania planety„.

Należy również pamiętać, że odkrycie jakichkolwiek śladow wody na powierzhcni Marsa było jednym z najważniejszych celów misji Mars Express. Jak podała ESA, w wykryciu wody miał udział także przyrząd skonstruowany w Centrum Badań Kosmicznych PAN, czyli spektrofotometr fourierowski o wysokiej rozdzielczości i niespotykanej wcześniej dokładności. Wstępne wyniki badań PFS wskazują również, że rozmieszczenie tlenku węgla (CO) jest różne na południowej i północnej półkuli Marsa.

Maciej Myśliwiec