Supergęste gwiazdy neutronowe, pozostałe po wybuchach gwiazd, poruszają się przez kosmos zaskakująco szybko. Ostatnie symulacje komputerowe supernowych przeprowadzone przez amerykańskich i niemieckich naukowców pokazały to co astronomowie od dawna podejrzewali: ich eksplozje spowodowały wejście gwiazd neutronowych na „wyższy bieg”.

Duża prędkość gwiazd neutronowych była puzzlami astronomicznymi. Pulsar w Mgławicy Krab, emitujący promieniowanie w paśmie radiowym, przemierza przestrzeń z prędkością 100 kilometrów na sekundę. Niepozornie mała prędkość może być efektem procy, powstałym z grawitacyjnego przyśpieszenia w układzie podwójnym. Natomiast gwiazda neutronowa Cas A porusza się trzykrotnie szybciej, jeszcze inne zostały przyłapane na poruszaniu się z prędkością prawie 1000 km na sekundę.

Wybuch neutrin powoduje niestbilności w gazie,prowadzące do asymetri i popychania nowo powstałej gwiazdy neutronowej.

Jeżeli supernowa wybucha nie zachowując przy tym symetrii, to powstała po niej gwiazda neutronowa porusza się w jedną stronę. Ostatnie pomiary polaryzacji supernowych w odległych galaktykach pokazują ruch w określonym kierunku.

Leonhard Scheck i jego grupa z The Max-Planck-Institute for Astrophysics w Garching w Niemczech i jego amerykańscy współpracownicy z University of Chicago i Illinois stworzyli komputerową symulację aby lepiej zrozumieć ten proces.

Podmuch neutrin wyemitowanych podczas eksplozji oddziałują z zapadającymi się warstwami gwiazdy. Podgrzewają je aż do momentu kiedy zaczynają się one rozszerzać. To powoduje powstanie małych niestabilności w rozszerzającym się gazie, które zmieniają się w duże różnice gęstości po różnych stronach gwiazdy neutronowej. Ta asymetria powoduje „wykopanie” pulsara do prędkości prawie 500 km na sekundę już po jednej sekundzie po wybuchu supernowej.

Zespół naukowców opublikował swoje badania w Physical Review Letters z 9 stycznia 2004 roku.