Naukowcy z Lawrence Livermore National Laboratory oraz Washington University zauważyli anomalie węglowe i azotowe w cząstce międzyplanetarnego pyłu, które stanowią wskazówkę na temat sposobu wkradnięcia się materii organicznej do Układu Słonecznego.

Cząsteczki międzyplanetarnego pyłu (IDP) zebrane w ziemskiej stratosferze to złożona kolekcja prymitywnego materiału pochodzącego z przestrzeni kosmicznej, zawierająca różnorodne izotopowe anomalie.

Używając jonowej mikrosondy, która pozwala na obrazowanie izotopowe w skali stu nanometrów, astrofizycy przeprowadzili pomiary węgla i azotu z IDP, pod nazwą Benavente. Zauważyli spadek ilości izotopu węgla C13, przy jednoczesnym wzroście ilości izotopu azotu N15 w Benavente. Wyniki opublikowano w numerze z dwudziestego siódmego lutego Journal Science.

Międzygwiezdne cząsteczkowe chmury to główne źródło materii organicznej w Drodze Mlecznej. Sporo różnorodnych cząstek produkowanych jest w gęstych zimnych obłokach. W tak niskich temperaturach, gdzie różnica energii wiązań przekracza wartość energii cieplnej, duża część molekuł wytwarza izotopy w proporcjach dalece różnych od ziemskich.

Anomalie dają nam wskazówki jak materia organiczna znalazła się w Układzie Słonecznym.

Autorzy wysnuwają wnioski z obserwacji powiązanych ze sobą różnic ilości węgla i azotu i twierdzi, że IDP składa się z różnoatomowych organicznych elementów przedsłonecznego pochodzenia gwiezdnego, dużo bardziej złożonych niż sugerowały wcześniejsze badania. Przed zaistnieniem życia, Ziema musiała gromadzić centymetr nieorganicznego węgla na milion lat, w większości osadzającego się na małych wysokopołożonych obszarach IDP.

Ten ciągły strumień specyficznej organicznej materii jest dostarczany na powierzchnię planet także dzisiaj i zawiera on również różnoatomowe cząsteczki pyłu międzygwiezdnego, takie jak znalezione w badaniach Benavente. Nie bez przyczyny spekuluje się, że różnorodna międzygwiezdna materia jest bezpośrednio związana z początkami ziemskiego życia” – powiedział John Bradley, dyrektor Livermore’s Institute for Geophyics and Planetarny Physics, jeden z autorów artykułu.

Inni autorzy z Livermore to Zurong Dai, Sasa Bajt i Giles Graham.

Założony w 1952 roku instytut Lawrence Livermore Laboratory to państwowe laboratorium mające na celu bezpieczeństwo narodowe oraz odnoszenie się do współczesnych zdobyczy nauki i techniki. Lawrence Livermore National Laboratory jest koordynowane przez University of California dla U.S. Departament of Energy’s National Nuclear Security Administration.

Aleksandra Drozd