Należący do European Southern Observatory największy i najnowocześniejszy teleskop naziemny, Very Large Telescope obchodził 1 kwietnia swoje piąte urodziny. W ciągu kilku lat swojej działalności, teleskop dostarczył wielu zapierających dech w piersiach zdjęć i znacznie przyczynił się do poszerzenia naszej wiedzy o Wszechświecie.

W skład kompleksu VLT wchodzą cztery 8,2 metrowe teleskopy i kilka mniejszych 1,8 metrowych. Każdy z osobna jest doskonałym sprzętem optycznym, a połączone razem, lub z czterema teleskopami Auxiliary Telescope, tworzą potężną maszynę do obserwacji nieba. Interferometria wykonywana przez VLT okazała się efektywnym narzędziem do pomiarów średnicy nawet małych gwiazd, a także za jej pomocą udało się przeprowadzić pierwszą interferometrią obiektu poza naszą Galaktyką.

Do najpiękniejszych zdjęć VLT należy zaliczyć zdjęcia Mgławicy Koński Łeb, Mgławicy Krab czy galaktyki Sombrero. Do osiągnięć naukowych – potwierdzenie Supermasywna czarna dziura w środku Drogi Mlecznej„>pomiaru masy czarnej dziury znajdującej się w sercu Drogi Mlecznej, Rekordowo uboga gwiazda„>odnalezienie gwiazdy rekordowo ubogiej w metal w naszej Galaktyce, odkrycie najbardziej odległej galaktyki o przesunięciu widma ku czerwieni wynoszącym 10 oraz Tajemnica długich błysków gamma rozwiązana„>znalezienie związku między supernowymi a błyskami gamma.

Zdjęcie jest złożeniem trzech fotografii wykonanych w różnych zakresach widma przez wielofunkcyjny instrument FORS2 zainstalowany na należącym do Europejskiego Obserwatorium Południowego, 8,2-metrowym teleskopie KUEYEN w Chile.

Galaktyka spiralna NGC 4594 w Pannie znana pod nazwą galaktyki Sombrero jest bardzo efektownym obiektem. Odległa o 50 milionów lat świetlnych ma jasność 8 magnitudo. Sam Messier nie dodał jej oficjalnie, lecz zapisał własnoręcznie (w prywatnych notatkach) w roku 1781.