Zaćmienie Księżyca i zakrycie Wenus przez Srebrny Glob to dwie największe atrakcje na niebie w rozpoczynającym się miesiącu. Drugie z tych zjawisk nastąpi niestety w dzień.

Spójrzmy na gwiazdy w połowie miesiąca o północy. Nad południowym horyzontem widzimy Wagę, Pannę i Wolarza. Dwie wyróżniające się jasności gwiazdy ostatnich dwóch z tych konstelacji to Spica i Arktur. Niebo zimowe jest już praktycznie niewidoczne, a ku zachodowi chyli się Lew. Niebo wschodnie i południowo-wschodnie zajęte jest przez letnie gwiazdozbiory: Wężownika, Łabędzia, Lutnię i Herkulesa. Wielki Wóz zwrócony jest dyszlem do góry.

Noce wciąż stają się coraz krótsze, 1 maja Słońce świeci nad horyzontem od 5:13 do 20:07, a 31 maja – od 4:30 do 20:51 (obliczono wschodów i zachodów w całym tekście obliczono dla Łodzi, dla innych miejsc w Polsce mogą wystąpić różnice kilku lub kilkunastominutowe). 14 maja Słońce przemieszcza się z gwiazdozbioru Barana do Byka, a w znak Bliźniąt wstępuje 20 maja o 19:00.

Układ faz Księżyca. Pełnia 4 maja o 22:33, ostatnia kwadra 11 maja o 13:04, nów 19 maja o 6:52 i pierwsza kwadra 27 maja o 9:57. 6 maja o 6:31 Księżyc znajdzie się w perygeum, a 21 maja o 14:02 – w apogeum.

4 maja wieczorem zobaczymy, także w Polsce, Zaćmienie! Zaćmienie! Zaćmienie!„>całkowite zaćmienie Księżyca. 21 maja zakryje Wenus. Nastąpi to około godziny 14:00 naszego czasu, a Księżyc i planeta będą wysoko nad horyzontem… Słońce niestety też. Warto jednak spróbować „zapolować” na to zjawisko za pomocą teleskopu. Dzień później Srebrny Glob minie Saturna i Marsa, a 27 maja – Jowisza.

14 maja o 23:00 w maksymalnej zachodniej elongacji (26 stopni) znajdzie się Merkury. Jednak zła konfiguracja ekliptyki względem horyzontu uniemożliwi dostrzeżenie planety. Merkury przemierza w maju konstelacje Ryb, Wieloryba i Barana.

Na wieczornym niebie coraz krócej widoczna będzie Wenus. Jednocześnie zbliża się ona do Ziemi i staje coraz cieńszym rogalikiem. 1 maja Wenus (we wschodniej elongacji 41 stopni) zachodzi o 0:19, znajduje się 69 milionów kilometrów od nas, a jej sierp o średnicy 36 sekund ma fazę 29 procent i jasność -4,5 magnitudo. Do 16 maja elongacja zmniejsza się do 31 stopni, zachód następuje o 23:35, odległość od Ziemi maleje do 54 milionów kilometrów, średnica rośnie do 46 sekund, faza maleje do 15 procent a jasność do -4,1. Pod koniec miesiąca Wenus szybko staje się niewidoczna (31 maja jej elongacja to zaledwie 13 stopni, a do dolnego złączenia zostaje zaledwie 8 dni!). Przez cały miesiąc planeta bawi w Byku.

Mars (w Byku, a potem w Bliźniętach) jest niepozornym obiektem coraz trudniej dostrzegalnym na wieczornym niebie. W połowie miesiąca jego blask to +1,7 magnitudo, odległość od Ziemi – 244 miliony kilometrów, a średnica kątowa zaledwie 4 sekundy.

Jowisz jest coraz krócej widoczny na wieczornym niebie, pod koniec miesiąca zachodzi już o 1:45, a jego blask spada do -2 magnitudo. Wciąż jednak warto kierować na niego teleskopy i obserwować księżyce galileuszowe.

Szybko pogarszają się warunki do obserwacji Saturna (w Bliźniętach). W połowie miesiąca jego jasność to +0,2 wielkości gwiazdowej. W momencie zapadania zmierzchu cywilnego planeta świeci już tylko 20 stopni ponad widnokręgiem. 25 maja Saturn minie Marsa w odległości około 2 stopni. Nie będzie to jednak bardzo efektowne zjawisko ze względu na trudności z dostrzeżeniem obu planet.

Marne są szanse na odnalezienie Urana (Wodnik) i Neptuna (Koziorożec). Wschodzą krótko przed świtem cywilnym i ich odnalezienie na tle porannej zorzy jest raczej niemożliwe.

Pluton świeci w Wężu. Obserwatorzy posiadający dużą wprawę i teleskop o średnicy zwierciadła powyżej 15 centymetrów mogą próbować go szukać.

W maju na wieczornym niebie dobrze powinna widoczna być kometa C/2001 Q4 (NEAT).

Przez większą część miesiąca obserwować można meteory z roju eta-Akwarydów. Ich maksimum wypada jednak zaledwie dzień po pełni (5 maja) i blask Srebrnego Globu znacznie utrudni ich dostrzeżenie.

1 maja mija 55 lat od odkrycia Nereidy, księżyca Neptuna. 4 maja – 15 lat od startu w kierunku Wenus misji Magellan. 18 maja – 35 lat startu misji Apollo 10, ostatniej przed załogowym lotem na Księżyc. 29 maja upłynie 30 lat od startu w kierunku orbity księżycowej sondy Łuna 22.