22 marca 2004 roku obserwatorium słoneczne SOHO odkryło 750-tą kometę od początku swojej misji, czyli od grudnia 1995 roku.

Kometa została dostrzeżona przez niemieckiego astronoma – amatora, Sebastiana Honiga, jednego z poszukiwaczy o największej liczbie obiektów na koncie. Jest to kometa z grupy Kreautz’a, czyli długookresowa, przelatująca blisko Słońca, której może zdarzyć się nawet, że wyparuje w pobliżu gorącej słonecznej atmosfery.

Zdjęcie przedstawia 750-tą kometę odrytą przez słoneczne obserwatorium SOHO. Zdjęcie otrzymano z SOHO LASCO C3, koronografu na obserwatorium.

Koronograf LASCO na SOHO, zaprojektowany by móc zobaczyć wybuchy na Słońcu, korzysta ze specjalnej maski blokującej jasne promienie widzialnej powierzchni. Monitoruje duży zakres otaczającej gwiazdę przestrzeni, a w rezultacie okazał się najefektywniejszym odkrywcą komet.

SOHO to międzynarodowa misja realizowana przez NASAESA. Codziennie przesyła mnóstwo ekscytujących obrazów, z których otrzymujemy dane, pozwalające nam lepiej poznać naturę i zachowania Słońca. Eksperci posługują się SOHO w celu przewidywania tzw. „kosmicznej pogody„.

Aleksandra Drozd