Wyjątkowa zdolność rozdzielcza teleskopu Hubble'a pozwala dostrzec miliardy pojedynczych gwiazd w galaktyce NGC 300, pomimo że znajduje się ona miliony lat świetlnych od nas. Z tej odległości gwiazdy wydają się być tylko punktami – i przypominają ziarna piasku rozrzucone po plaży kosmosu…

NGC 300 jest galaktyką spiralną podobną do naszej Drogi Mlecznej. Należy do zbiorowiska galaktyk znanego jako grupa Rzeźbiarza, której nazwa pochodzi od konstelacji w której ją widzimy. NGC 300 to jedna z najbliższych naszych sąsiadów galaktycznych – odległość do niej wynosi około 6,5 miliona lat świetlnych.

W takiej odległości jedynie najjaśniejsze gwiazdy można wyodrębnić z obrazów naziemnych. Dlatego aparat ACS (Advanced Camera for Surveys) teleskopu Hubble'a, dający rozdzielczość dziesięciokrotnie większą, dostarcza wyjątkowej okazji – można za jego pomocą dostrzec miriady gwiazd w NGC 300 i więcej pojedynczych struktur w innych dalekich obiektach.

Teleskop Kosmiczny Hubble'a, dzieki któremu wykonano powyższe zdjęcie, to międzynarodowy projekt angażujący NASA oraz ESA (Europejską Agencję Kosmiczną). Ważną rolę w nim odgrywają także instytut STScI (Space Telescope Science Institute) oraz AURA (Association of Universities for Reasearch in Astronomy).

Już wcześniej zachwycano się pięknem pobliskiej NGC 300. W 2002 roku wykonano zdjęcia (np. poniższe) tej galaktyki za pomocą instrumentu Wide-Field Imager znajdującego się w Chile. Pisaliśmy o tym już wcześniej (Piękne zdjęcia galaktyki NGC 300„>zobacz).

Zdjęcie spiralnej galaktyki NGC 300 wykonano za pomocą instrumentu Wide-Field Imager (WFI) na 2,2-metrowym teleskopie Europejskiego Obserwatorium Południowego w La Silla w Chile. Galakatyka ta stanowi doskonały obiekt obserwacyjny: jest blisko (6,5 mln lat świetlnych), jasna i zwrócona osią w naszą stronę.

Warto zwrócić uwagę na zalety obserwacyjne galaktyki NGC 300. Przede wszystkim, jest ona dość dużym obiektem na niebie: rozciąga się na 25 minut kątowych, czyli tylko troche mniej niż średnica księżyca w pełni. Oznacza to, że można się jej dobrze przyjrzeć posługując się jedynie lornetką!

Ponadto, spiralna galaktyka NGC 300 jest zwrócona twarzą (swoją osią) do nas. Widać ją „z lotu ptaka”, co pozwala naukowcom szczegółowo badać jej strukturę i ogromną populację gwiazd.

Karol Langner