Japoński statek kosmiczny „Hayabusa” – czyli sokół wędrowny – znany także jako MUSES-C przeleciał 19 maja w pobliżu Ziemi. Jest on wyposażony w silnik jonowy, który ma wznieść go na orbitę eliptyczną prowadzącą do planetoidy Itokawa. Po dokładnym wybraniu orbity przez naukowców do końca tego tygodnia Hayabusa uruchomi swój silnik jonowy by dotrzeć do celu.

Hayabusa zrobił zdjęcia Ziemi i Księżyca podczas manewru zmiany orbity. Do ich wykonania użył Wielozakresowego Aparatu do Fotografowania Planetoid. Misja jest pomysłem Japońskiej Agencji Eksploracji Przestrzeni Kosmicznej oraz Instytutu Nauk Kosmicznych i Astronautycznych. NASA wycofała się z projektu.

Zakreślone kółko pokazuje planetoidę 25143 Itokawa, która jest celem misji Hayabusa. Zdjęcie zostało zrobione w obserwatorium Kiso na Uniwersytecie Tokijskim.

Zdjęcie przedstawia radarowe obserwacje planetoidy 25143 Itokawa (1998 SF36), która jest celem sondy Hayabusa.

Próbnik kosmiczny został wystrzelony 8 maja 2003 roku z kosmodromu w Kagoshima. Ma dotrzeć do planetoidy latem 2005 roku. Przy tej kosmicznej skale zostanie przez około 5 miesięcy, w ciągu których będzie prowadził naukowe obserwacje i zbierał próbki z powierzchni asteroidy. Zebrane próbki mają dotrzeć na Ziemię latem 2007 roku.

W skład aparatury naukowej wchodzą 3 instrumenty: spektrometry promieniowania X i bliskiej podczerwieni oraz urządzenie służące do pobierania próbek. Oprócz tego, do ustalenia kształtu i topografii asteroidy, posłużą przyrządy systemu nawigacji: dwie kamery – wąskokątna ONC-T (Optical Navigation Camera-Telescope) i szerokokątna ONC-W (Optical Navigation Camera-Wide-View), LIDAR (Light Detection And Ranging), LRF (Laser Range Finder) oraz FBS (Fan Beam Sensors).

Sonda Hayabusa napędzana silnikiem jonowym. Jej celem jest pobranie próbek z planetoidy Itokawa i dostarczenie ich na Ziemię.

Wracając na Ziemię kapsuła po wejściu w atmosferę wyląduje na spadochronie w Południowej Australii.

Artystyczna wizja sondy Hayabusa, której celem jest asterodia Itokawa. Próbnik przeleciał w pobliżu Ziemi 19 maja 2004 roku.

Artystyczna wizja próbnika Hayabusa nad planetoidą Itokawa.