Z kosmodromu w Bajkonurze wystartował francuski satelita Demeter przeznaczony do badania zjawisk elektromagnetycznych w przestrzeni okołoziemskiej„- poinformował koordynator polskiej części projektu dr Jan Błęcki z Centrum Badań Kosmicznych PAN.

Demeter jest pierwszym z serii planowanych przez francuskie Centrum Badań Kosmicznych CNES serii mikrosatelitów do badania planetarnych zjawisk fizycznych. W budowie i wyposażeniu satelity uczestniczyli także uczeni amerykańscy, brytyjscy, japońscy i polscy.

Polski wkład to m.in. blok elektroniki, a także oprogramowanie do obróbki danych oraz do planowania eksperymentów. Opracowany przez nas program umożliwia korelację położenia satelity w stosunku do obserwowanych zjawisk w atmosferze i na Ziemi – co pozwoli na ich dokładną lokalizację” – powiedział Błęcki.

Razem z Demeter rakieta Dniepr wyniosła na orbitę jeszcze 8 tzw. nanosatelitów przeznaczonych do eksperymentów technologicznych.

Przez najbliższe dwa tygodnie trwać będzie rozruch Demeter – stabilizacja orbity, orientacja przestrzenna, uruchamianie przyrządów, testy łączności. Przewiduje się, że około 15 lipca satelita zacznie już normalną pracę.

Głównym zadaniem Demeter będzie śledzenie zjawisk elektromagnetycznych w górnej atmosferze i jonosferze towarzyszących trzęsieniom ziemi i wybuchom wulkanów. Te kataklizmy są poprzedzane zakłóceniami elektromagnetycznymi. W badaniach tych będą uczestniczyli sejsmolodzy – w tym polscy uczeni z Instytutu Geofizyki PAN.

Misja Demeter przewidziana jest na 2 lata.