Prezentujemy publikowane przez NASA fascynujące kolorowe zdjęcia Saturna wykonane przez sondę Cassini. Zdjęcia ukazują gazowego olbrzyma, jego złociste pierścienie i kilka z jego księżyców.

Widoczny na zdjęciu cień Saturna pada na pierścienie planety, które wyglądają jakby mieniły się złotem. W górnym lewym rogu zdjęcia – księżyc planety: Mimas.   Zdjęcie w kolorze wykonała sonda Cassini 15 sierpnia przy użyciu kamery o wąskim polu widzenia i trzech filtrów. Sonda znajdowała się wtedy w odległości 8,8 miliona kilometrów od Saturna.

Fantastyczna kolorowa fotografia pierścieni Saturna. Ponad pierścieniami – trzy z mniejszych księżyców planety. Od lewej: Prometheus, Pandora i Janus.   Prometheus i Pandora nazywane są czasem „pasterzami pierścienia F”, jako, że oddziałują silnie z widocznym między nimi pierścieniem F.   Zdjęcie zostało wykonane 18 czerwca z odległości 8,2 miliona kilometrów. Kamerka zamontowana na sondzie Cassini wykonała ujęcia przy użyciu trzech kolorowych filtrów.

Kontrast zdjęć zmieniono dla uzyskania lepszej ostrości.

Agata Rożek

Jako astronomka obecnie pracuję na University of Kent w Wielkiej Brytanii. Przygodę z astronomią zaczęłam od nauki obsługi Uniwersałów na obozach Almukantaratu. Obecnie obserwuję planetoidy zbliżające się do Ziemi, przy pomocy teleskopów ESO i radaru Arecibo.