Wczoraj, 14 stycznia 2005 roku, przy Akademii Świętokrzyskiej w Kielcach, oddano do użytku nowe planetarium. Będzie ważną pomocą naukową dla studentów i młodzieży a także nie lada atrakcją dla miłośników astronomii z województwa świętokrzyskiego.

W sali o średnicy 5 metrów, z pomocą japońskiego projektora, sztuczne niebo może oglądać równocześnie prawie 30 osób. Planetarium kosztowało 500 000 PLN i obecnie jest jednym z niewielu tego typu ośrodków w Polsce związanych z uczelnią wyższą (inne to między innymi Planetarium Instytutu Nawigacji Akademii Morskiej w Szczecinie (ul. Wały Chrobrego), Planetarium Instytutu Nawigacji Akademii Morskiej w Gdyni (ul. Aleja Zjednoczenia 3) oraz Planetarium Instytutu Nawigacji i Hydrografii Morskiej Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni (ul. Śmidowicza)). W planetarium będzie można zapoznać się z ruchem gwiazd i planet na nieboskłonie w różnych porach roku i na dowolnej szerokości geograficznej Ziemi, zdobyć umiejętność rozpoznawania gwiazdozbiorów oraz zrozumieć mechanizmy rządzące najciekawszymi zjawiskami astronomicznymi, jak zaćmienie Słońca, zaćmienie Księżyca, czy koniunkcja planet.

Przy planetarium powstało również obserwatorium, wewnątrz którego umieszczono teleskop w systemie optycznym Schmidta-Cassergaina o średnicy obiektywu 356 mm i ogniskowej 3910 mm. Urządzenie o światłosile f/11, zdolności rozdzielczej 0,33” i zamieszczone na montażu paralaktycznym z komputerowym prowadzeniem zostało sfinansowane z dotacji KBN. To jeden z największych teleskopów, jakie w ostatnich kilku latach zainstalowano w Polsce.

Dodatkowo na wyposażeniu obserwatorium znajduje się kamera CCD, za pomocą której będzie można wykonywać zdjęcia bardzo ciemnych obiektów, a następnie z pomocą komputera wyznaczać ich jasności i dokładne położenia. Z kamerą współpracuje również spektrograf, dzięki któremu będzie można wyznaczać skład chemiczny obiektów astronomicznych, ich temperaturę oraz zmiany widma w gwiazdach zmiennych. Urządzenie posłuży również do celów dydaktycznych i popularyzatorskich.

Obserwatorium Astronomiczne i Planetarium Akademii Świętokrzyskiej znajduje się na ostatniej kondygnacji budynku Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego przy ul. Świętokrzyskiej 15 w Kielcach.

Gabriel Pietrzkowski