Pyłowy dysk wokół bliskiej gwiazdy, Wegi, jest większy niż myślano wcześniej. Spowodowane jest to prawdopodobnie zderzeniami jakichś obiektów, przypuszczalnie o rozmiarach Plutona.

Teleskop Spitzera zarejestrował pył będący efektem takich zderzeń. Jak się zdaje, młode planety zderzyły się rozbijając się na kawałki, które z kolei zderzały się ponownie, produkując pył i „gruz”. Promieniowanie Wegi podgrzewa ten pył, który reemituje je w podczerwieni, co też zaobserwowano teleskopem Spitzera.

Wega, znajdująca się 25 lat świetlnych od nas, w gwiazdozbiorze Lutni, jest piątą z najjaśniejszych gwiazd na nocnym niebie. Jest 60 razy jaśniejsza od Słońca. Obserwacje Wegi w 1984 z satelity IRAS (Infrared Astronomical Satellite) pozwoliły pierwszy raz na znalezienie dowodu na istnienie pyłowego dysku wokół tak „typowej ” gwiazdy. Ponieważ Wega jest dość bliska i zwrócona biegunem ku nam, stwarza to świetne warunki do dokładnych badań pyłowego dysku wokół niej.

Dysk Wegi to kolejny dowód, że powstawanie układów planet to dość chaotyczny proces” – mówi dr Kate Su z University of Arizona w Tucson.

Według dr Kate Su, powstający pył jest „zdmuchiwany” na dalszą odległość od gwiazdy przez jej ciśnienie promieniowania. Zderzenia, które wyprodukowały pył musiały mieć miejsce względnie niedawno – w ciągu ostatnich milionów lat.

Naukowcy twierdzą, że taki dysk, to zjawisko krótkotrwałe. Rozmiary ziaren pyłu, które go tworzą, to około kilku mikronów. Ziarna pyłu są zdmuchiwane w przestrzeń międzygwiazdową w bardzo krótkim czasie – rzędu tysiąca lat.

Podczerwone zdjęcia dysku pyłowego wokół Wegi z Telekopu Spitzera. Z lewej (niebieskie) w pasmie 24 mikronów, z prawej – w pasmie 70 mikronów. Rozmiar dysku oszacowano na 815 AU. Na podstawie dokładnych pomiarów jasności dysku stwierdzono, że między gwiazdą a nim znajduje się przerwa o promieniu 86 AU.

Całkowita masa pyłu w dysku wokół Wegi jest szacowana na jedną trzecią masy Księżyca. Aby utrzymać długo tak masywny dysk, Wega musiałaby mieć ogromną ilość materii w krążących wokół planetach. Zderzenia zaś musiałyby zachodzić niewiarygodnie intensywnie. Wega świeci od ok. 350 milionów lat, czyli jest 13 razy młodsza niż Słońce. Porównując te skale czasowe można dojść do wniosku, że najtrafniejsza jest hipoteza krótkotrwałego dysku.

Dr Kate Su i współpracownicy są zadziwieni rozmiarami dysku, bowiem ma on promień przynajmniej 815 AU (jednostek astronomicznych) – czyli 20 razy większy niż Układ Słoneczny. Między gwiazdą a dyskiem znajduje się przerwa o promieniu 86 AU (dwukrotna odległość Plutona od Słońca!).

Leszek Błaszczyk