Ukazał się kolejny numer dwumiesięcznika “Urania-Postępy Astronomii“. Dostępny jest praktycznie tylko w prenumeracie, którą… warto wykupić.

Jako reklama najnowszego numeru niech posłuży słowo wstępne Redaktora Naczelnego, profesora Andrzeja Woszczyka z Torunia:

Szanowni i Drodzy Czytelnicy

Problemy neutrin i ciemnej energii we Wszechświecie stanowią wielkie wyzwanie badawcze dla fizyków i astronomów współczesnej epoki. Zagadnienie to przybliża nam Michał Frąckowiak w artykule otwierającym bieżący zeszyt. Dalej Małgorzata Sobolewska [1] przedstawia pokrótce postęp wiedzy o Wszechświecie, jaki się dokonał dzięki pięcioletniej już pracy teleskopu kosmicznego promieniowania rentgenowskiego Chandra. Nie ma chyba dziedziny astronomii obserwacyjnej, w której Chandra nie ukazałby nowego oblicza znanych i odkrycia nowych, często jeszcze “niepojętych” obiektów i źródeł promieniowania.

W dziedzinie lotów kosmicznych wydarzeniem ostatnich miesięcy był lot stacji kosmicznej Cassini do Saturna i lądowanie aparatu kosmicznego Huygens na Tytanie. W poprzednim zeszycie pisaliśmy o locie Cassiniego, a w bieżącym numerze dużo miejsca poświęcamy systemowi księżyców Saturna i oczywiście Tytanowi. Piszą o tym Tadeusz Zbigniew Dworak i Karolina Zawada. Przez następnych kilka lat Cassini będzie krążył wokół Saturna, badając system jego pierścieni, świat jego satelitów i jego atmosferę. Będziemy więc często wracali do tych badań.

W Galerii obiektów NGC Darek Graczyk omawia ciekawe obiekty w gwiazdozbiorach Żyrafy (galaktyka spiralno-belkowa NGC 2146), Oriona (gromada NGC 2194) i Jednorożca (mgławica emisyjna Rozeta NGC 2237/38 i 2246).

W Astronomii w szkole Juliusz Domański proponuje kolejne proste doświadczenia fizyczne pozwalające uczniom lepiej zrozumieć warunki panujące w przestrzeni międzygwiazdowej i generalnie w Kosmosie.

W Rozmaitościach donosimy m. in. o najnowszych odkryciach w dziedzinie galaktyk spiralnych, o masywnych młodych galaktykach w naszym sąsiedztwie, o nowych faktach dotyczących brązowych karłów i o… szkodliwości palenia papierosów w czasie obserwacji.

Jak zwykle w Poradniku obserwatora przedstawiamy interesujące obiekty – tym razem w gwiazdozbiorze Kasjopei. Kalendarzyk astronomiczny, jak zwykle opracowany przez Tomasza Ściężora, daje przegląd obiektów i zjawisk niebieskich, które będziemy mogli obserwować w maju i czerwcu br. Do obiektów, które można już teraz obserwować, dołączył jeszcze jeden… do obserwacji którego zachęcam.

Muszę złożyć Państwu serdeczne podziękowania za wyrazy uznania i gratulacje, jakimi mnie obsypaliście z okazji ochrzczenia jednej z planetoid moim nazwiskiem. Jestem tym bardzo wzruszony.

Bardzo jest miło posiadać “własną” planetoidę. A tym bardziej jest mi miło, że wyróżnienie to zostało nadane przez międzynarodowe środowisko astronomiczne. Mogę Państwa zapewnić, że planetoida (14382) Woszczyk jest przyzwoitą planetoidą, biega wokół Słońca między orbitami Marsa i Jowisza na stabilnej orbicie eliptycznej i nie przejdzie na trajektorię zderzeniową z Ziemią. Aktualnie znajduje się w gwiazdozbiorze Panny, w odległości 2,9 j.a. od Słońca. 15 marca 2005 r. będzie znajdowała się w opozycji i posiadała blask ok. 16,5m. Do jej obserwacji potrzebny jest “mały” teleskop. Więcej danych o tej planetoidzie podane jest na stronie 81.

Jeszcze raz dziękuję i życzę pomyślnych obserwacji.

Andrzej Woszczyk

Toruń, w lutym 2005 r.

[1] Autorka artykułu przez wiele lat uczestniczyła w spotkaniach organizowanych przez Klub Astronomiczny “Almukantarat”, a obecnie jest doktorantką w Centrum Astronomicznym w Warszawie. Gratulujemy publikacji w “U-PA” i życzymy sukcesów naukowych!

Zachęcamy wszystkich Czytelników do wykupienia prenumeraty i lektury czasopisma.