8 maja o 10:45 Księżyc znajdzie się w nowiu. Ciemne noce umożliwiają dostrzeżenie słabo świecących obiektów. Zachęcamy do obserwowania planetoidy Ceres, której opozycja przypada tego samego dnia.

Planetoida kreśli pętlę na tle gwiazdozbioru Wagi. 9 maja o północy szukać jej należy około 2 stopni „na prawo” od bety Wagi (Zubeneschamali) o jasności 2,6 magnitudo.

Ceres znajduje się w tej chwili 252 miliony kilometrów od Ziemi i 402 miliony kilometrów od Słońca. Jej jasność, 7 magnitudo, umożliwia dostrzeżenie już przez lornetkę. Wskazane jest jednak prowadzenie obserwacji w ciemnym miejscu i unieruchomienie używanego sprzętu obserwacyjnego.

Ceres została odkryta 1 stycznia 1801 roku przez G.Piazzi z Palermo na Sycylii i była pierwszą znaną planetoidą. Obiega Słońce raz na 4,6 roku po orbicie o odległościach peryhelium i aphelium wynoszących odpowiednio 2,55 i 2,98 jednostki astronomicznej. Jej średnica to 933 kilometry.

Ceres 9 maja 2005 roku

Mapka (sporządzona programem SkyMap Pro) przedstawia położenie planetoidy Ceres na tle gwiazdozbioru Wagi 9 maja 2005 o północy. Gwiazdy oznaczone jako alfa i beta to Zubenelgenubi i Zubeneschamali, najjaśniejsze „słońca” Wagi. Mapa nie jest odwrócona „do góry nogami”.

Zachęcamy do obserwacji. Dołączamy dwie mapki, które mogą je ułatwić.