Chociaż pulsary kojarzą się z emisją fal radiowych, to być może niektóre wysyłają coś jeszcze. Tak przynajmniej uważają Bennett Link z Uniwersytetu Stanowego w Montanie oraz Fiorella Burgio z Italy’s National Institute of Nuclear Physics. Naukowcy sugerują, że te gwiazdy należą do najmocniejszych źródeł neutrin mionowych. Link i Burgio nazywają takie obiekty „pulsarami neutrinowymi”.

Neutrina praktycznie nie oddziałują z materią. Jednym z niewielu sposobów oddziaływań są zderzenia z neutrin z cząstkami. Takie zderzenia są z racji małych rozmiarów neutrin wyjątkowo rzadkie W trakcie zderzeń neutrin z niektórymi cząstkami (np. wody) emitowane jest światło. To pozwala naukowcom stwierdzić, że zderzenie zaszło

Trwają prace nad teleskopem neutrinowym. Ma się znajdować na dnie Morza Śródziemnego, około 50 km od francuskiego wybrzeża. Składać się będzie z pasm światłoczułych detektorów. Będą one wychwytywać błyski, jakie towarzyszą zderzeniu neutrin z cząsteczkami wody.

Ze względu na wyjątkową naturę neutrin urządzenia służące do ich detekcji zawsze musiały być oryginalne i pomysłowe. Przykładem może być Kamiokande, urządzenie zbudowane przez Masatoshi Koshibę. Był to wielki cylinder wypełniony 50 tys. ton wody i otoczony 11 tys. 146 fotodetektorami rejestrującymi każdy błysk światła.

Neutrina powstają w wielu procesach, z których duża część jest bardzo powszechna we Wszechświecie – od fuzji atomowej w gwiazdach do eksplozji supernowych. Dzięki temu, że neutrina nie oddziałują z materią, mogą dostarczyć astronomom informacji na temat obiektów znajdujących się bardzo daleko. Z drugiej strony, z tego samego powodu, bardzo trudno jest obserwować te małe cząstki.

Pulsar jest to wirująca gwiazda neutronowa, której cechą szczególną jest to, że energię wypromieniowuje w sposób podobny do świecenia latarni morskiej, najczęściej w długościach odpowiadających falom radiowym. Niektóre gwiazdy neutronowe wytwarzają pole magnetyczne, nawet miliard razy silniejsze od tych które udało się ostatnio osiągnąć naukowcom w nadprzewodnikach.

Część pulsarów posiada silne pole elektrostatyczne, dzięki któremu rozpędzają naładowane cząstki, do prędkości bliskiej prędkości światła. To jest przyczyną wysyłania przez te gwiazdy promieniowania rentgenowskiego. Link i Burgio sądzą, że jeżeli rozpędzałyby one cząstki do odpowiednio dużych prędkości to zamiast tego emitowane byłyby neutrina mionowe o wysokich energiach. Taki pulsar neutronowy analogicznie do zwykłego wypromieniowywałby neutrina w sposób podobny do latarni morskiej. Gdyby detektor odbierał z jakiejś gwiazdy zmienne natężenie neutrin, mielibyśmy przesłanki, żeby sądzić mamy do czynienia z pulsarem neutrinowym.

Naukowcy szacują, że w odległości do 15.000 lat świetlnych od Ziemi znajduję się około 10 pulsarów neutrinowych. Dwa właśnie budowane detektory neutrin mają pozwolić na wykrycie większości z nich. Jako że neutrina mają olbrzymie energie wpływ szumów tła – takich jak promieniowania kosmicznego, byłby niewielki.

Krzysztof Dryś