Czy wzorcowa galaktyka spiralna może zawierać dwie czarne dziury zamiast jednej? Najnowsze badania galaktyki M83 zdają się sugerować, że jest to możliwe. Teraz trzeba tylko odpowiedzieć na kilka trudnych pytań. Skąd się wzięła bliźniacza czarna dziura? Jak przedostała się do centrum galaktyki nie niszcząc jej spiralnej struktury?

Uważa się, że większość galaktyk zawiera pojedynczą czarną dziurę o masie proporcjonalnej do rozmiarów galaktyki. Jednak w wyniku dynamicznych procesów łączenia się galaktyk, podczas kosmicznych kolizji, czarne dziury podlegają także procesowi łączenia.

Łączące się galaktyki zawierają parę czarnych dziur. Poczas zjawiska następuje silna emisja fal rentgenowskich wysyłanych, gdy gorąca materia spada na masywne jądra galaktyk.

Na inną możliwość wskazują obserwacje trzy osobowego zespołu astronomów pod przewodnictwem Damiana Masta z Narodowego Uniwersytetu Argentyny w Cordobie. „Wewnątrz galaktyki M83 mogą znajdować się dwie czarne dziury – mimo, że ich obecności nie towarzyszy emisja promieniowania X” – mówi Damian Masta.

Podobną hipotezę wysunął już w 2000 roku inny zespół astronomów z Niemiec. Zespół badał składową ruchu gwiazd w M83 na kierunek, w którym obserwujemy tą galaktykę. Rezultaty prac były zaskakujące, astronomowie odnaleźli dwa skupiska masy, mogące zasługiwać na miano jądra galaktyki. Jeden z obiektów emitował silne światło widzialne. Natomiast drugi, znajdujący się znacznie bliżej optycznego centrum galaktyki, pozostawał ciemny. Członkowie zespołu stwierdzili, że niewidoczny obiekt może być zasłonięty grubą chmurą gazu i pyłu, która nie dopuszcza silnego światła pochodzącego od tajemniczego obiektu. Badacze podejrzewali, że ciemny obiekt może być właściwym centrum galaktyki, wokół którego rotuje galaktyczny gaz i pył.

Wykonana przez Chandrę fotografia przedstawia promieniowanie X dochodzące od galaktyki spiralnej M83.

Galaktyczna kuźnia na miarę miliona Słońc

Ostatnie badania zespołu Damiana Masta objęły obserwacje zjonizowanego gazu w pobliżu centrum galaktyki M83. W końcu udało się dokładnie zlokalizować położenia dwóch skupisk masy, które najprawdopodobniej znajdują się w odległość 200 lat świetlnych od siebie.

Naukowcom udało się także oszacować masy obiektów: jasny obiekt ma masę co najmniej 5 milionów mas Słońca, a ciemny co najmniej 10 milionów mas Słońca. Dla porównania czarna dziura w jądrze naszej Galaktyki ma zaledwie masę 4 milionów mas Słońca.

Skala wielkości mas oraz wcześniejsze obserwacje łuku formujących się gwiazd w pobliżu centrum galaktyki, pozwalają sądzić, że skupiska materii są w rzeczywistości supermasywnymi czarnymi dziurami. Astronomowie uważają, że narodziny wielu młodych gwiazd w centrum galaktyki są wynikiem poruszania się ciemnego jądra w gęstym galaktycznym gazie, jest to proces towarzyszący łączeniu się galaktyk. Zjawisko rozpoczęło się prawdopodobnie 8 milionów lat temu, taki właśnie jest wiek najstarszych gwiazd w łuku w centrum galaktyki.

Czarna dziura, czy wielka galaktyczna mistyfikacja?

Jednak zespół badawczy z Argentyny jest ostrożny w stawianiu sądów na temat czarnych dziur. Może się okazać, że odnalezione obiekty są jedynie bardzo masywnymi gromadami gwiazd.

David Merritt, astrofizyk z Rochester Institute of Technology w Nowy Jorku, wątpi w możliwość istnienia dwóch czarnych dziur w tej galaktyce. Czarne dziury o tak wielkich masach mogły powstać jedynie w odpowiednio dużych galaktykach. W wyniku połączenia takich olbrzymów powstałaby galaktyka epiltyczna, a nie klasyczna galaktyka spiralna.

Intuicja podpowiada mi, że M83 zawiera jedna czarną dziurę w pobliżu ciemnego jądra, jasne jądro jest natomiast chmurą zagęszczonego gazu” – mówi David Marritt.

Marcin Nowakowski