W nocy z czwartku na piątek z kosmodromu w Bajkonurze wystartowała rakieta Sojuz wynosząc na orbitę statek Progress M-53. Dziś o 2:44 Progress zadokował do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Z powodu problemów w obsłudze naziemnej, manewr został przeprowadzony ręcznie przez dowódcę Załogi 11, Sergieja Krikalewa.

Rosyjska rakieta Sojuz wystartowała z Kosmodromu Bajkonur w piątek o godzinie 1:09 naszego czasu. Trójstopniowy silnik Sojuz-U wyniósł bezzałogowy statek transportowy Progress M-53 na wstępną orbitę w dziewięć minut, po czym frachtowiec oddzielił się. Progress rozłożył anteny komunikacyjne i nawigacyjne oraz dwa 10-metrowe panele słoneczne.

Smuga powstała po starcie rakiety Sojuz z Kosmodromu Bajkonur 17 czerwca 2005.

W ciągu dwóch dni Progress przeprowadził serię precyzyjnych manewrów zbliżając się do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej i wolnego doku Zwiezda. W środę odłączył się od niego statek Progress poprzedniej misji (17P), zabierając ze stacji odpady i niepotrzebny sprzęt.

Statek transportowy Progress M-53 przygotowywany do startu.

Od dwóch miesięcy na pokładzie ISS przebywa Załoga 11 – dowódca Sergiej Krikalew oraz naukowiec John Phillips. Ich misja jest zaplanowana na pół roku.

Dokowanie Progressa M-53 miało nastąpić automatycznie, jednak z powodu problemów obsługi naziemnej procedura nie została rozpoczęta. Krikalew, jeden z najbardziej doświadczonych pilotów kosmicznych na świecie natychmiast przejął ręczne sterowanie nad frachtowcem i sam perfekcyjnie przeprowadził manewr dokowania korzystając z systemu awaryjnego TORU. Progress przyłączył się do modułu Zwiezda dziś o godzinie 2:42 naszego czasu.

Progress w misji 18P dostarczył na ISS ponad dwie tony zaopatrzenia, w tym 420 litrów wody, 110 kg tlenu, 180 kg paliwa oraz 1,4 tony „suchych” zapasów. Paliwo jest przeznaczone do silników manewrowych stacji.

W dostawie znalazło się też 40 generatorów tlenu na paliwo stałe (SFOG), które służą jako zapasowe źródła tlenu. Zwykle załoga jest zaopatrywana w tlen przez generator Elektron, który rozbija cząsteczki wody. Obok tlenu w wyniku elektrolizy powstaje też wodór, który jest usuwany na zewnątrz stacji. Elekron niedawno uległ awarii, więc załoga korzysta z rezerwowych SFOG oraz zapasu tlenu dostarczonego przez Progress. Bez dostaw, tlenu wystarczy do stycznia. Krikalew będzie jednak próbował naprawić generator Elektron.

Kolejny Progress zostanie wysłany na stację pod konic sierpnia. Jeśli nie uda się naprawić generatora Elektron, zabierze nowe części.