W nadchodzącym miesiącu wciąż trwać będą białe noce. 5 lipca Ziemia znajdzie się w maksymalnej odległości od Słońca. 13 lipca wieczorem zobaczymy ładne złączenie Księżyca i Jowisza.

Rzut oka na niebo w momencie lokalnej północy w połowie miesiąca (około 1:00). Nad południowym horyzontem świeci Trójkąt Letni utworzony z Wegi, Altaira i Deneba, najjaśniejszych gwiazd Lutni, Orła i Łabędzia. Na zachodzie zobaczyć można konstelacje wiosenne – Herkulesa i Wolarza, a na wschodzie – gwiazdozbiory jesiennie, między innymi Andromedę i Pegaza. Wielki Wóz odnajdziemy nisko na północnym-zachodzie. Noc jest bardzo jasna, Słońce skryło się płytko pod widnokręgiem.

W swoim ruchu wokół Słońca Ziemia osiąga aphelium 5 lipca około godziny 9:00. Od Gwiazdy Dziennej dzieli nas 1,0167 jednostki astronomicznej.

Słońce rozpoczyna miesiąc w Bliźniętach, 20 lipca wkracza do Raka. 22 lipca osiąga zodiakalnego Lwa.

Układ faz Księżyca: nów 6 lipca o 14:03 (naszego czasu), pierwsza kwadra 14 lipca o 17:20, pełnia 21 lipca o 13:00 i ostatnia kwadra 28 lipca o 5:19. W apogeum Księżyc znajdzie się 8 lipca o 19:40, a w perygeum – 21 lipca o 21:46.

Zaćmień w lipcu nie będzie. 9 lipca Księżyc minie na niebie Merkurego i Wenus, 13 lipca – Jowisza, 27 lipca – Marsa.

Merkury 10 lipca znajdzie się w maksymalnej wschodniej elongacji (26 stopni). Warunki do obserwacji na wieczornym niebie nie będą jednak dobre – planeta świeci nisko nad horyzontem.

Nieco łatwiej odnaleźć będzie Wenus. Jej blask jest znacznie większy (-4 magnitudo). Na początku miesiąca znajduje się ona bardzo blisko Merkurego, zachodząc wraz z nim. 22 lipca Wenus mija na niebie Regulusa, najjaśniejszą gwiazdę Lwa. Do końca lipca warunki niewiele się poprawiają. 31 lipca wraz ze zmrokiem cywilnym planety szukać można zaledwie 4 stopnie nad horyzontem.

Coraz lepiej w drugiej połowie nocy widoczny jest Mars. 31 lipca o świcie cywilnym (około 4:00) świeci już 40 stopni nad południowo-wschodnim horyzontem (na granicy Ryb, Wieloryba i Barana) i ma blask -0,5 magnitudo.

Pogarszają się warunki do obserwacji Jowisza. Wieczorami widoczny jest coraz niżej nad południowo-zachodnim horyzontem (w Pannie). Wciąż warto jeszcze na niego kierować lunety i obserwować księżyce galileuszowe.

Saturn jest w pobliżu Słońca i jest niewidoczny. Złączenie z Gwiazda Dzienną wypada 23 lipca.

Uran i Neptun widoczne są prawie przez całą noc w gwiazdozbiorach odpowiednio: Wodnika i Koziorożca. Do ich obserwacji potrzebna jest dobra lornetka i znajomość nieba.

Posiadacze dużych teleskopów mogą w Wężu szukać Plutona. Powinni poczekać jednak aż skończy się sezon białych nocy.

Lipcowe meteory to Pegazydy (od 7 do 13 lipca), Akwarydy i Kaprikornidy (druga połowa miesiąca). Ciepłe noce zachęcają do obserwacji tych mało znanych rojów.

Kartka z astronomicznego kalendarza. 2 lipca minie 20 lat od startu sondy Giotto, 11 lipca – 15 lat od startu radzieckiego obserwatorium Gamma. 14 lipca upłynie 40 lat od dotarcia do Marsa sondy Mariner 4, a dzień później – 30 lat od startu misji Apollo 18 (dwa dni później świętujemy połączenie tego statku z Sojuzem). 16 lipca to 15. rocznica startu pierwszego pakistańskiego sztucznego satelity i 40. rocznica wystrzelenia przez Rosjan pierwszego Protona. 18 lipca to 40 lat od startu rosyjskiego statku Sond 5, który przeleciał koło Księżyca. 22 lipca minie 10 lat od odkrycia Komety Hale-Bopp, którą obserwowaliśmy wiosną 1997 roku. 24 lipca to 55 rocznica wystrzelenia pierwszej rakiety z Przylądka Canaveral.

Zapraszamy do obserwacji.