Japońska agencja JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency) wysłała na orbitę satelitę badawczego Astro-EII wyposażonego w teleskop rentgenowski o nowatorskim systemie chłodzenia. Sonda, nazwana imieniem chińskiego bóstwa opiekuńczego, Suzaku jest już piątym japońskim obserwatorium rentgenowskim umieszczonym na okołoziemskiej orbicie.

Tłumaczenie: Michał Wrochna

Rakieta nośna M-V-6 z satelitą na pokładzie wystartowała 10 lipca 2005 o godzinie 21:30 naszego czasu, z ośrodka Uchinoura Space Center na wyspie Kiusiu. Lot przebiegał bezproblemowo, sonda zaś znajduje się już na planowanej orbicie.

Suzaku ma za zadanie obserwowanie gorących i aktywnych obszarów Wszechświata. Do jego głównych celów będzie należało badanie zjawisk zachodzących w gwiazdach neutronowych, supermasywnych czarnych dziurach i pozostałościach supernowych. Pomiary wykonane przez Astro-EII pomogą pogłębić naszą wiedzę na temat formowania gromad gwiazd, wchłaniania materii przez czarne dziury, a także powstawania poszczególnych związków chemicznych i natury zjawisk powodujących ogrzanie obłoków materii i gazu do temperatur umożliwiających świecenie w promieniach rentgenowskich.

Satelita wyposażony jest w sześć teleskopów rentgenowskich, w tym jeden przeznaczony do wychwytywania wysokoenergetycznych promieni X. Jeden ze spektrometrów na jego pokładzie będzie służył do wyznaczania widm obiektów, cztery kolejne dadzą ich obraz.

XRS – spektrometr rentgenowski jest najważniejszym urządzeniem na pokładzie satelity. Urządzenie wyposażono w unikalny system chłodzenia, dzięki czemu możliwe będzie badanie energii pojedynczych cząstek promieniowania rentgenowskiego z dziesięciokrotnie większą dokładnością, niż pozwalały możliwości dotychczas stosowanych urządzeń. Urządzenie będzie chłodzone do 0,06oK, czyli -273oC i będzie najchłodniejszym zbudowanym przez człowieka obiektem w przestrzeni kosmicznej.