21 lipca 2005 roku miało miejsce złączenie górne Saturna i Słońca. Pozwoliło to sondzie SOHO wykonać zdjęcie planety przy Słońcu, a także przeprowadzić badania korony słonecznej.

Tłumaczenie: Marta Bartczak

Saturn zbliżał się do pozycji zwanej złączeniem górnym, w które patrząc z Ziemi, byłby prawie dokładnie za Słońcem. Dlatego też sonda NASA/ESA/ASI – Cassini będąc na orbicie Saturna, nie mogła przesyłać ani odbierać normalnie transmisji.

Kiedy 24 lipca 2005 roku Cassini przelatywał obok krawędzi Słońca, komunikacja stała się niemożliwa z powodu radiowych zakłóceń Słońca. Sonda Cassini odzyskała zdolność pełnej komunikacji z Ziemią 27 lipca 2005 roku, ponownie przekazując dane naukowe o Saturnie.

W międzyczasie, naukowcy radiowi Cassiniego wykorzystują możliwość studiowania wpływu korony słonecznej na efekty sygnałów radiowych, jakie dotarły na Ziemię. Jest to wspólnie koordynowana obserwacja prowadzona przez dwa instrumenty SOHO (UVCS i LASCO) oraz nadajniki i odbiorniki radiowe na Cassinim i na Ziemi.

Co ciekawe, jasne pasmo towarzyszące Saturnowi to nie pierścienie tylko skutek prześwietlenia zdjęcia.

SOHO krąży wokół Słońca znajdując się w punkcie L1 – jednym z pięciu wyróżnionych grawitacyjnie punktów zwanych punktami Lagrange’a. Ta specyficzna lokalizacja pozwala na pozostanie w tej samej pozycji w stosunku do Słońca i Ziemi, umożliwiając SOHO nieprzerwany widok na Słońce.