W porannych obserwacjach tegorocznych meteorów z roju Perseidów nie będzie przeszkadzał Księżyc. 11 sierpnia zajdzie o 22:10, 12 sierpnia – o 22:25, a 13 sierpnia – o 2245.

Perseidy to meteory związane z okresową kometą 109P/Swift-Tuttle. Pojawiają się na niebie między 17 lipca i 24 sierpnia. W tym roku maksimum spodziewane jest 12 sierpnia między godziną 19:00 i 21:30. Warto je jednak obserwować także w inne noce wokół tej daty.

Meteory należące do roju poruszają się w przestrzeni równolegle do siebie (o ile fragmenty elips ich orbit nazwać można równoległymi 😉 Wpadając w ziemską atmosferę, na skutek zjawiska perspektywy, zdają się poruszać po niebie w taki sposób, że przedłużenia (wstecz) ich śladów przechodzą przez jeden punkt. Nazywa się on radiantem i w tym przypadku znajduje się w gwiazdozbiorze Perseusza (stąd nazwa roju).

Mapka gwiazdozbioru Perseusz

Rysunek przedstawia ułożenie najjaśniejszych gwiazd gwiazdozbioru Perseusza oraz położenie radiantu roju Perseidów (czerwone kółko). Alfa Perseusza to Mirfak (jasność 1,82 magnitudo). Beta Perseusza to Algol (gwiazda zmienna zaćmieniowa o jasności zmieniającej się pomiędzy 2,12 i 3,40 magnitudo; okres zmian wynosi 2,87 dnia). Współrzędne równonocne radiantu to: rektascensja 3h, deklinacja +590.

Jak co roku, spodziewać się możemy kilkudziesięciu zjawisk w ciągu godziny, przy czym w drugiej połowie nocy zwykle obserwuje się więcej śladów.

Meteory najlepiej oglądać leżąc. Nie męczy się wtedy, od zadzierania głowy, szyja. W najprostszej postaci obserwacje polegają na zliczaniu ilości śladów widocznych w ciągu godziny w wybranym fragmencie nieba. W takim przypadku jedynym niezbędnym sprzętem „obserwacyjnym” jest ciepłe ubranie, materac i termos z mocną kawą.

Na zdjęciu wykonanym w 1993 roku przez S. Kohlea widać ślad wytworzony w trakcie spalania meteoru w ziemskiej atmosferze. Meteory z roju Perseidów związane są z kometą okresową Swift-Tuttle. Poruszają się po podobnym jak ona torze. Kiedy Ziemia przechodzi w pobliżu ich orbity, w jej atmosferze obserwujemy ich nawet kilkaset w ciągu godziny.

Zachęcamy do obserwacji.