Podczas badania kwazarów przez teleskop Hubble’a oraz VLT (Very Large Telescope) odkryto ogromną czarną dziurę bez macierzystej galaktyki. Jest to pierwsze przekonywujące odkrycie tego typu obiektu. Jedna z najbardziej intrygujących hipotez mówi, że może to oznaczać, że macierzysta galaktyka jest zbudowana w całości z ciemnej materii.

Tłumaczenie: Małgorzata Socha

Ogromne czarne dziury, o masach nawet 100 milionów razy większych od Słońca, zwykle znajdują się w centrum dużych galaktyk, w tym również Drogi Mlecznej. Czasami czarne dziury gwałtownie manifestują swoją obecność, pochłaniając materię, która znajduje się w ich polu grawitacyjnym. Tarcie towarzyszące temu zjawisku odpowiada za emisję promieniowania. Najlepiej „karmione” z czarnych dziur są kwazary. Kwazary to bardzo silne i odległe źródła ogromnych ilości promieniowania, które zwykle są powiązane z galaktykami, zawierającymi aktywną czarną dziurę. Ich nazwa pochodzi od połączenia wyrazów quasi stellar object (niby-gwiazdowy obiekt), ponieważ początkowo obiekty te były mylone z gwiazdami.

Zespół europejskich astronomów użył dwóch najmocniejszych dostępnych teleskopów (teleskop Hubble’a i teleskopu VLT) by potwierdzić odkrycie bardzo jasnego kwazara, który nie jest związany z masywną galaktyką. Zespół przeprowadził dokładne badania 20 stosunkowo bliskich kwazarów. 19 z nich było, tak jak tego oczekiwano, otoczonych galaktykami. Lecz kiedy badali jasny kwazar HE0450-2958, oddalony o 5 miliardów lat świetlnych, nie mogli znaleźć najmniejszej oznaki galaktyki.

Astronomowie sugerują, że może to oznaczać rzadki przypadek zderzenia pomiędzy pozornie normalną spiralna galaktyką a obiektem, ukrywającym ogromną czarną dziurę.

Lata wcześniejszych obserwacji, głównie za pomocą Hubble’a pokazały, że kwazary można łączyć z występowaniem masywnej galaktyki. Obserwacje jej struktury są utrudnione, gdyż przyćmiewa ją blask kwazara.

Efektywna strategia obserwowania galaktyki związanej z kwazarem polegała na połączeniu ostrych zdjęć z Hubble’a z obserwacjami spektroskopowymi VTLa. Obserwowano 20 kwazarów, każdy z gwiazdą odniesienia. Obserwacje gwiazdy pozwalały na oddzielenie światła kwazara i galaktyki.

Jednak pomimo tej innowacyjnej techniki, nie udało się znaleźć żadnej galaktyki wokół HE0450-2958. Oznacza to, że jeśli istnieje tam jakakolwiek galaktyka musi albo być co najmniej 6 razy bledsza niż normalna, albo mieć promień mniejszy niż 300 lat świetlnych (promień typowej galaktyki kwazaru wynosi od 6 do 50 tysięcy lat świetlnych).

Udało się jednak namierzyć małą żarzącą się chmurkę gazu o szerokości około 2,5 tysięcy lat świetlnych tuż obok kwazaru. Prawdopodobnie to ona „karmi” czarną dziurę i tym samym pozwala jej stać się kwazarem.

Na zdjęciu z Hubble’a widoczna jest również silnie zniekształcona galaktyka, w której widoczne są ślady niedawnej kolizji. Dane z VTL wskazują, że z ogromną szybkością powstają w tu młode gwiazdy.

Brak galaktyki macierzystej, obecność chmury i galaktyki aktywnej gwiazdotwórczo pozwala nam sądzić, że znaleźliśmy naprawdę egzotyczny kwazar” – mówi Fredric Courbin z Lozanny. – „Wydaje się niemal pewne, że wzrost działalności gwiazdotwórczej i aktywności kwazara nastąpił w wyniku kolizji przed około 100 milionami lat. Nie wiadomo jednak co stało się z gospodarzem bezdomnego kwazara„.

HE0450-2958 nadal stanowi wyzwanie dla astronomów, którzy proponują kilka możliwych wyjaśnień. Czy galaktyka została całkowicie rozbita w wyniku kolizji? Trudno sobie wyobrazić, jak się to mogło stać. Czy odizolowana czarna dziura pochłonęła gaz, przecinając dysk spiralnej galaktyki? To by wymagało specyficznych warunków i prawdopodobnie nie spowodowałoby takich kolosalnych zakłóceń w sąsiadującej galaktyce.

Zgodnie z kolejnym intrygującym wyjaśnieniem tego zjawiska, galaktyka może być zrobiona wyłącznie z czarnej materii. Może jest to też normalny etap formowania się masywnej galaktyki, który w tym przypadku wypadł parę miliardów lat później niż w przypadku innych kwazarów. Miejmy nadzieję, iż dalsze obserwacje wyjaśnią tą sytuację.