Międzynarodowa grupa naukowców zdołała dopasować do siebie astronomiczne puzzle, przedstawiające tajemnicę krótkich rozbłysków gamma. Wykorzystano w tym celu niewielkie satelity NASA.

Dzięki obserwacjom wykonanym przy pomocy sondy HETE 2 (High Energy Transient Explorer 2) zespół uzyskał najlepszy jak dotychczas dowód na to, że krótkotrwałe rozbłyski gamma powstają podczas kolizji masywnych gwiazd.

Rezultaty badań zostały opublikowane we wczorajszym numerze Nature.

To pierwszy pewny pomiar, który łączy krótkie rozbłyski gamma z teorią zderzeń masywnych obiektów.” – powiedział Garrett Jernigan, badacz z Berkeley’s Space Sciences Laboratory.

Jedną z najbardziej tajemniczych zagadek rozbłysków promieniowania gamma jest odpowiedź na pytanie, czy wszystkie powstają w ten sam sposób.

Rozbłyski pojawiają się w zaskakująco dużej liczbie kształtów i postaci, a poszukiwania teorii odpowiadającej wszystkim naraz może być niemożliwe.” – dodał Hurley.

Przełomowy rozbłysk dostrzeżono 9 lipca w konstelacji Żurawia na niebie południowym. Trwał jedynie dziesiątą część sekundy, jego utrwalenie zawdzięczamy satelicie HETE-2.

Było to zdarzenie, na które wszyscy czekaliśmy.” – powiedział Jernigan. – „Rozbłyski najprawdopodobniej dzielą się na dwie grupy – te dłuższe, trwające około 20 sekund oraz krótsze, widoczne przez dziesiąte części sekund. To te drugie ciągle nas frapują.

Dowody zgromadzone przez lata wskazują na to, że dłuższe rozbłyski są efektem kolizji masywnych gwiazd w odległych galaktykach. Zawierają one prawie 30-krotnie więcej materii niż nasze Słońce, wyczerpując paliwo zapadają się, stając się tym samym czarnymi dziurami. Emitują przy tym niewiarygodne ilości promieniowania gamma.

Krótkie rozbłyski najczęściej próbowano wyjaśnić przy pomocy teorii bazujących na zderzeniach małych, złożonych obiektów – albo dwóch gwiazd neutronowych, albo też gwiazdy neutronowej i małej czarnej dziury. Kolizja taka trwałaby około kilku sekund:

Artystyczna wizja czarnej dziury w pobliżu gwiazdy neutronowej.

W tej artystycznej wizji czarna dziura powoduje rozciągnięcie gwiazdy neutronowej do rożkokształtnego tworu.

Cały materiał z gwiazdy neutronowej zostaje wessany przez czarną dziurę.

Czaran dziura w ciągu kolejnych minut i godzin wciąga cały materiał z gwiazdy neutronowej.

Efektem zderzenia byłoby powstanie większej czarnej dziury.

Satelita namierzył źródło rozbłysków 9 lipca, co pozwoliło przeprowadzić serię obserwacji przy pomocy Chandra X-Ray Observatory i Hubble Space Telescope oraz całej gamy naziemnych obserwatoriów. Dzięki wspólnej pracy udało się dostrzec po raz pierwszy krótkotrwały optyczny poblask, wywołany przez żar powstały po rozbłysku. Pozwoliło to na zidentyfikowanie miejsca rozbłysku i odległości do niego. Ku zaskoczeniu astronomów, okazało się, że jest to dość blisko położony obiekt.

Rozbłysk miał miejsce w odległości jedynie miliarda lat świetlnych od Ziemi, podczas gdy zwykle jest to przynajmniej dziesięciokrotnie więcej.” – powiedział Nat Butler z UC Berkeley, członek zespołu HETE. – „Po wykonaniu obliczeń okazało się, że energia rozbłysku jest 1000-krotnie słabsza, niż w przypadku długotrwałych rozbłysków.

Inny dowód pochodzi z umieszczenia rozbłysku pomiędzy galaktykami. Miał on miejsce na obrzeżach, gdzie przewiduje się występowanie podwójnych układów gwiazd neutronowych. Szczegóły obserwacji Hubble’a i Chandry ukazały się również w Nature w artykule zespołu Dereka Foxa z Pennsylvania State University.

Gwiazdy neutronowe to pozostałości niezbyt masywnych gwiazd, którym skończyło się paliwo. Mają średnicę do 20 kilometrów, ale masą dorównują Słońcu. Mogą istnieć w podwójnych systemach, w których jedna gwiazda okrąża drugą, lub też wędruje wokół czarnej dziury. Układy takie muszą jednak ostatecznie ulegać zniszczeniu, wytwarzając fale grawitacyjne przewidziane przez Ogólną Teorię Względności Alberta Einsteina. Dotychczas nie udało się bezpośrednio wykryć ich obecności, jest to celem Laser Interferometer Gravitational Wave Observatory (LIGO), które niedawno zaczęło działać.

Możliwe, żę pierwszymi obiektami obserwowanymi przez LIGO będą źródła rozbłysków gamma.” – podsumował Hurley. – „Byłoby to spektakularne odkrycie.