Kosmiczny teleskop Spitzera poraz pierwszy wykrył w świetle podczerwonym mikroskopijne drobiny pyłu i małe kryształy, które krążą wokół brązowych karłów. Uważa się, że ten materiał w późniejszym czasie skleja się w małe bryłki tworząc coraz większe obiekty. Ewentualnie może to zapoczątkować proces formowania się planet.

Zaobserwowany materiał znajduje się też w regionach gdzie formują się planety wokół gwiazd innych typów i w kometach z Układu Słonecznego. Odkrycie to dostarcza dowodów na to, że wokół brązowych karłów, mimo iż są chłodniejsze od swych większych kuzynów, mogą zajść początkowe fazy procesu formowania się planet. „Dowiadujemy się, że pierwsze etapy formowania się planet są bardziej rozbudowane niż wcześniej sądziliśmy” – powiedział Dr. Daniel Apai, astronom z uniwersytetu w Arizonie i członek instytutu astrobiologicznego z NASA. – „Spitzer dał nam możliwość studiowania w jaki sposób budują się planety w bardzo odmiennych środowiskach„.

Brązowe karły różnią się od innych typów gwiazd głównie masą. Uważa się, że powstają podobnie jak większe gwiazdy z gęstej chmury gazowo-pyłowej, która zapada się pod wpływem własnej grawitacji i wytwarzają wokół siebie dyski złożone z tego samego materiału. Teleskop Spitzera zaobserwował wiele takich dysków, które emitują fale elektromagnetyczne w zakresie podczerwieni.

Apai i jego grupa użyli teleskopu Spitzera do zebrania szczegółowych informacji o minerałach, które tworzą pyłowe dyski sześciu młodych brązowych karłów, które znajdują się 520 lat świetlnych od Ziemi w konstelacji Kameleona. Obiekty różnią się między sobą masami, które są z zakresu od 40 do 70 mas Jowisza. Obserwowane karły mają wiek od 1 do 3 milionów lat. Astronomowie odkryli, że pięć dysków zawiera drobiny pyłu, które składają się ze zlepionych kryształków, to zjawisko może być wczesną fazą gromadzenia się masywniejszego materiału. Badacze wykryli stosunkowo duże kryształy i wiele małych ziaren oliwinu. Oprócz tego dyski pyłowe brązowych karłów są wyraźnie spłaszczone co jest kolejnym znakiem na to, że materiał może przekształcić się w planety.

Andrzej Żukowski