Polscy uczniowie korzystający z programu Faulkes Telescopes wezmą udział w obserwacjach nowoodkrytej supernowej. Supernowa 2006X została odkryta 7 lutego 2006 w galaktyce M100, a zaraz potem Krzysztof Rochowicz, nauczyciel i astronom z Torunia, koordynator programu obserwacji supernowych przez polskie szkoły, poinformował o jej zaobserwowaniu. O udziale polskich uczniów w programie Faulkesa informowaliśmy niedawno.

Podczas spotkania w Warszawie w zeszłym tygodniu, Lech Mankiewicz – kierownik programu EU-HOU na Polskę, Rochowicz i Paul Riche – koordynator z Wielkiej Brytanii, dyskutowali na temat rozszerzenia obserwacji supernowych, które prowadzą polskie szkoły, na szkoły na całym świecie, biorące udział w programie Faulkesa. Zaobserwowanie M100 zdarzyło się w samą porę by dokonać takiej próby.

Odkrywcami supernowej są Shoji Suzuki i M. Migliardi. M100 jest galaktyką spiralną zwróconą w naszą stronę płaszczyzną dysku. Supernowa ma w zakresie widzialnym jasność 15,3 magnitudo i znajduje się 12 sekund na zachód i 48 sekund na południe od jądra galaktyki. Typ supernowej nie został jeszcze określony.

M100 to jedna z niewielu galaktyk, w której zaobserwowano 4 lub więcej supernowych (są to SN1901B, 1914A, 1959E and 1979C). Jest to najjaśniejsza i największa galaktyka spiralna w gromadzie galaktyk w Pannie. Znajduje się w odległości 55 milionów lat świetlnych od nas.

Astronomowie będą obserwować supernową przez kilka kolejnych miesięcy, patrząc jak słabnie jej blask. Kierujący projektem Faulkes Telescopes mają nadzieję, że zebrane przez nich dane staną się kluczowym elementem bazy danych o tej supernowej oraz zachęcają wszystkich do jej obserwacji.