Wielkie galaktyki nie powstają w jeden dzień. Podobnie prezentowane zdjęcie galaktyki M101 (Wir) z Teleskopu Hubble’a nie zostało wykonane za jednym razem. Ta największa i najbardziej szczegółowa z dotychczas wykonanych przez Hubble’a mozaik składa się z 51 pojedynczych ekspozycji wykonanych przez kosmiczny teleskop oraz kilku obrazów wykonanych przez teleskopy naziemne. Oryginalny obraz ma rozmiary 16 na 12 tysięcy pikseli.

Ekspozycje, które złożyły się na to zdjęcie wydobyto z archiwum zdjęć teleskopu. Uzyskane podczas wielu sesji obserwacyjnych odbytych w ramach wielu projektów, między innymi projektu określenia tempa ekspansji Wszechświata, badania powstawania gromad gwiezdnych w regionach gwiazdotwórczych, poszukiwania gwiazd odpowiedzialnych za intensywne promieniowanie X oraz przy okazji odkrycia niebieskich nadolbrzymów.

Jako przykład bogactwa informacji, jakie kryje w sobie to zdjęcie można przytoczyć badania wykonane przez grupę astronomów kierowaną przez K.D. Kuntza z Uniwersytetu Johna Hopkinsa, którzy skatalogowali 3000 widocznych tu a wcześniej nieznanych gromad gwiezdnych.

Wielki spiralny dysk gwiazd, pyłu i gazu ma 170 tysięcy lat świetlnych średnicy, prawie dwa razy więcej niż Droga Mleczna. W M101 znajduje się około 100 miliardów gwiazd podobnych od Słońca. Na zdjęciu z Hubble’a można zaobserwować wiele indywidualnych obiektów.

Zdjęcie na górze po lewej: odległe galaktyki widoczne przez cienki dysk galaktyki Wir, pył dysku odpowiedzialny jest za ich poczerwienienie. Na górze, po środku: pyłowe smugi w galaktyce Wir. Pył najmocniej rozprasza światło niebieskie, czyli pochodzące od młodych gwiazd. Na górze, po prawej: kilka pojedynczych gwiazd widocznych na największym zdjęciu galaktyki spiralnej Wir wykonanym przez Hubble’a, szacuje się, że galaktyka Wir zawiera biliony gwiazd. Na dole, po lewej: jedna z 3000 gromad gwiezdnych złożonych z młodych gwiazd, znajdujących się w M101. Na dole, w środku: odległa galaktyka spiralna prześwitująca przez dysk Wiru. Na dole, po prawej: dwie galaktyki prześwitujące przez dysk uchwycone wraz z gwiazdami spiralnego ramienia Wiru.

Ramiona Wiry są miejscem występowania mgławic, w których w wodorowych chmurach powstają młode gwiazdy. Gromady jasnych niebieskich młodych gwiazd ozdabiają ramiona galaktyki. Jej dysk jest tak cienki, że oko Hubble’a przenika go i na zdjęciu można dostrzec bardziej odległe galaktyki leżące w tle.

Galaktyka Wir znajduje się w gwiazdozbiorze Wielkiej Niedźwiedzicy, w odległości 25 milionów lat świetlnych od Ziemi. Galaktyka zajmuje na niebie obszar wielkości jednej piątej tarczy Księżyca w pełni.

Ekspozycje, które zostały wykorzystane do stworzenia tej mozaiki uzyskano za pomocą Advanced Camera for Surveys oraz Wild Field Planetary Camera 2 na przestrzenie 10 lat: w marcu 1994, we wrześniu 1994, w czerwcu 1999, listopadzie 2002 i styczniu 2003 roku. Za kanwę zdjęcia posłużyły zdjęcia z 0,9 metrowego teleskopu na Kitt Peak National, widoczne po bokach. Ekspozycje wykonano przy użyciu filtrów niebieskiego, czerwonego i zielonego.