Od 23:10 wokół Marsa krąży już nie trójka, a czwórka sond. Do Mars Odyssey, Mars Global Surveyora i Mars Express, dołączył Mars Reconnaissance Orbiter.

Po siedmiu miesiącach lotu, los wartej 720 milionów dolarów sondy zależał od 27 minutowego odpalenia silnika, które miało wprowadzić sondę na orbitę wokół Marsa. W przypadku niepowodzenia MRO stałby się nikomu niepotrzebnym złomem, krążącym po orbicie okołosłonecznej. Trzeba przy tym wspomnieć, że NASA miała na przestrzeni ostatnich 15 lat jedynie pięćdziesięcio procentową skuteczność przy wprowadzaniu sond na orbitę Marsjańską.

Tym razem jednak wszystko przebiegło jak w zegarku. Sonda schowała się w cień planety i wyszła z niego z dokładnością kilku sekund. Zgodnie z planem, sonda trafiła na eliptyczną orbitę o peryareum wynoszącym zaledwie 400 kilometrów i apareum 4400 kilometrów. Przez najbliższe 6-7 miesięcy, orbita sondy, przy użyciu hamowania atmosferycznego, zostanie zmieniona na polarną orbitę kołową o promieniu wahającym się od 255 do 320 kilometrów.

Około godziny 18 sonda zbliżała się do Marsa z prędkością 11 tysięcy kilometrów na godzinę. Do momentu odpalenia silnika, w wyniku oddziaływania grawitacyjnego Marsa, prędkość ta wzrosła do 17,7 tysięcy. O 22:24 sześć głównych silników sondy zostało odpalonych i MRO zaczął zwalniać. O 22:46, sonda, osiągnąwszy 69 procent planowanej redukcji prędkości, weszła w cień Marsa, co zaskutkowało (planową) utratą komunikacji. Ostatnie 5 minut odpalenia nie było więc obserwowanych z Ziemi. Komunikacja z sondą została przywrócona o 23:16, a o 23:25 potwierdzono, że manewr zakończył się pełnym sukcesem. Odpalenie trwało 1641 zamiast planowanych 1608 sekund.