Międzynarodowa Unia Astronomiczna zaakceptowała nazwy dla dwóch niewielkich księżyców Plutona. Nazywane tymczasowo S/2005 P 1 i S/2005 P 2, będą nosiły od tej pory nazwy Hydra i Nyks (ang. Nix). W mitologii greckiej hydra była potworem z dziewięcioma głowami, a Nyks boginią nocy. Obecnie oba obiekty to tylko słabe punkty na niebie, jednak w 2015 minie je sonda New Horizons dostarczając więcej danych o nich.

Nyks i Hydra są dwoma znanymi, obok Charona, księżycami planetoidy Pluton. Zostały odkryte w Maju 2005r. przy pomocy kosmicznego teleskopu Hubble’a. Teraz astronomowie zajmą się badaniem orbit nowonazwanych obiektów. Podczas przelotu sondy New Horizons obok Plutona zostaną zebrane dokładniejsze dane.

Artystyczna wizja przedstawiająca sondę New Horizons zmierzającą w stronę rubieży Układu Słonecznego.

Znalezienie księżyców Plutona zajęło dużo czasu: odkrycie Charona nastąpiło po 48 latach od odkrycia planetoidy, następne 27 lat minęło do odkrycia Nyks i Hydry. Przypuszczalnie na następne odkrycia nie będziemy musieli długo czekać, za 9 lat, dzięki New Horizons, zaczną się poszukiwania następnych satelit.

Nyks i Hydra świecą 5000 razy słabiej niż Pluton i są około 2-3 razy dalej od niego niż Charon – największy znany jego księżyc. S/2005 P 2, satelita znajdująca się bliżej Plutona otrzymała angielską nazwę Nyx, zewnętrzna – S/2005 P 1 nosi nazwę Hydra. Istnieje już obiekt noszący imię greckiej bogini Nyx (planetoida 3908), dlatego księżyc przyjął imię egipskiego odpowiednika Nix.

Nyks i Hydra są zewnętrznymi księżycami Plutona, jednej z planetoid pasa Kuipera.

Mitologiczna Nyks jest boginią Nocy, córką Chaosu, a także matką Charona. Odnosi się to do teorii, jakoby trzy księżyce były rodziną i powstały w wyniku wielkiej kolizji. Hydra to imię przerażającego dziewięciogłowego potwora, pasujące, jako nazwa, dla zewnętrznego księżyca odległej planetoidy.

Dwie pierwsze litery nazwy „Pluton” to inicjały odkrywcy tej planetoidy Percivala Lowella. Analogicznie pierwsze litery Nyks i Hydry, są pierwszymi literami wyrazów w nazwie misji „New Horizons”, której zadaniem jest zbadanie Plutona i innych obiektów Pasa Kuipera. Litera „H” odnosi się również do nazwy kosmicznego teleskopu Hubble’a.

Tomasz Ożański