Crew Exploration Vehicle, następca promów kosmicznych, który ma pomóc w powrocie ludzi na Księżyc, będzie od dziś nosił imię Orion. Ares I i Ares V to nowej generacji rakiety, których zadaniem będzie między innymi wynoszenie Oriona na orbitę okołoziemską.

Orion jest jednym z najjaśniejszych i najbardziej charakterystycznych gwiazdozbiorów na niebie. Jego gwiazdy były od dawna używane do nawigacji. Zaprojektowany przez NASA następca promów kosmicznych – Crew Exploration Vehicle, został ochrzczony nazwą tego gwiazdozbioru. Orion będzie odbywać loty między innymi na orbitę okołoziemską do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Pierwszy taki lot ma się odbyć nie później niż w 2014 roku. Zadaniem Oriona będzie także załogowy lot na Księżyc. Powrót na naturalnego satelitę Ziemi odbędzie się najpóźniej w 2020 roku.

Wizja artysty przedstawiająca Oriona (Crew Exploration Vehicle) wraz z modułem serwisowym

Orion będzie mógł dostarczać ładunek i sześć osób załogi do ISS. Jednym z jego późniejszych zadań bedzie wspomaganie lotu na Marsa. Kształt Oriona został zapożyczony od kapsuł Apollo używanych wcześniej, ma ok. 5 metrów średnicy i masę 25 ton. Jest objętościowo 2,5 razy większy od Apollo. Orion będzie gotowy na wchodzenie w atmosferę ziemską z dużych wysokości np. orbity Księżyca. Oczywiście wnętrze kapsuły będzie pełne nowoczesnych technologii.

Wynoszeniem Oriona na orbitę zajmie się nowy model rakiety – Ares I. NASA motywuje wybór tej nazwy jako synonim Marsa. Rakiety Ares będą następcami rakiet Saturn, pierwszych, przygotowanych specjalnie do lotów załogowych.

Ares V i Ares I to nowe rakiety NASA, które pomogą ludziom wrócić na Księżyc, a później także dolecieć na Marsa.

Rakiety Ares zostały przygotowane w dwóch wersjach: Ares I i Ares V. Głównym zadaniem Aresa I będzie wynoszenie Oriona w przestrzeń kosmiczną. Jego siłą napędową będzie pojedynczy pięciosegmentowy silnik na paliwo stałe, drugi poziom tworzy silnik na paliwo ciekłe. Ares I może wynieść na niską orbitę Ziemi 25 ton ładunku

Ares V został stworzony do przewożenia większych ładunków. Używa pięciu silników na paliwo ciekłe, większej wersji zbiornika na paliwo używanego w promach i dwóch pięciosegmentowych rakiet. Drugi segment będzie taki sam jak w Aresie I. Ares V będzie mógł wynieść 130 ton ładunku na orbitę niską Ziemi, ma 110 metrów wysokości. Jego zadaniem będzie wynoszenie na orbitę elementów potrzebnych do lotów na Księżyc i Marsa.

Tomasz Ożański