Ten majestatyczny widok, dostarczony przez teleskop Hubble'a, pochodzi z Wielkiego Obłoku Magellana i odsłania gwiazdotwórczy region, gdzie znajdują się mało masywne gwiazdy wraz z ich dużo masywniejszymi sąsiadami. Całun niebieskiej mgły, łagodnie otula przestrzeń międzygwiezdną.

Obszar ten znany pod nazwą LH 95 jest jednym z setek systemów gwiazdotwórczych, położonych w Wielkim Obłoku Magellana 160 tys. lat świetlnych od Ziemi. Wcześniejsze, naziemne obserwacje takich systemów pozwalały jedynie zaobserwować jasne, niebieskie giganty. Rozdzielczość teleskopu Hubble'a umożliwia dokonanie analizy również tych małomasywnych gwiazd, a region ten jest wyjątkowo bogaty w tego typu obiekty. Wielki Obłok Magellana to galaktyka, w której znajdują się stosunkowo małe ilości pierwiastków cięższych od wodoru. Daje to astronomom szansę na głębsze poznanie natury rejonów gwiazdotwórczych w środowisku innym niż Droga Mleczna.

Największe gwiazdy z LH 95 mają masę przynajmniej trzy razy większą od Słońca. Wytwarzają silne wiatry gwiezdne i wysoko energetyczne promieniowanie ultrafioletowe, które podgrzewa otaczający gaz międzygwiezdny. Rezultatem tego jest niebieskawa mgławica wzbudzonego wodoru, która kontynuuje swą ekspansję w kierunku macierzystej chmury molekularnej tych gwiazd. Niektóre, gęste obszary regionu gwiazdotwórczego są nietknięte, mimo szalejących wiatrów gwiezdnych. Na zdjęciu przybierają kształt ciemnych włókien pyłowych. Takie pasy pyłowe absorbują część niebieskiego światła, które pochodzi od obiektów znajdujących się za włóknami. Przysłonięte gwiazdy ukazują się w czerwonawych odcieniach. Pozostałe rejony chmury molekularnej zdążyły już obrócić się w żarzącą się grupę niemowlęcych gwiazd. Najmłodsze z nich wykazują wysoką skłonność do grupowania się.

Zdjęcie odsłania również kilka dużych, spiralnych i odległych galaktyk, które dekorują tło LH 95. Cała kompozycja powstała przez nałożenie dwóch filtrów, które lokalizują światło widzialne i podczerwone. Podwójnie zjonizowany wodór reprezentuje kolor niebieski.

Andrzej Żukowski