Teleskop Hubble'a wykonał zdjęcie pierścienia pyłowego, który otacza pobliską gwiazdę – AU Microscopii. Z tego pierścienia prawdopodobnie powstanie system planet. Obecnie pył jest wymiatany przez wiatr gwiazdy macierzystej.

Gwiazda AU Microscopii położona jest 32 lata świetlne od Ziemi. Cząstki z pierścienia są prawdopodobnie tak puszyste jak płatki śniegu i około 10 razy większe od typowych ziaren pyłu międzygwiezdnego. Do tego odkrycia astronomowie z Amerykańskiej Społeczności Astronomicznej, wykorzystali kamerę ACS (Advanced Camera for Surveys). Dzięki zastosowanym filtrom można zaobserwować światło odbite od dysku pyłowego. Analiza światła, które przeszło przez filtry polaryzujące, dostarczyła astronomom informacji o fizycznych właściwościach ziaren pyłu, ich wielkości i kształcie. Materiał takich rozmiarów musiał powstać na drodze kolizji dużo większych obiektów. Zderzenia musiały być jednak na tyle delikatne, aby mógł powstać kurz o tak subtelnej strukturze.

Andrzej Żukowski