Sonda New Horizons przeleciała blisko księżyca JowiszaIo – wykonując przepiękne zdjęcie erupcji na jego powierzchni.

Załączone zdjęcie to jak do tej pory najlepsze zbliżenie tego ogromnego wyrzutu materii z powierzchni Io. Chmura ma wysokość 290 km nad powierzchnię księżyca i pochodzi z wulkanu Tvashtar, znajdującego się na godzinie jedenastej na załączonym zdjęciu. Wyrzut materii z tego wulkanu został zaobserwowany po raz pierwszy przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a dwa tygodnie przed wykonaniem załączonego zdjęcia. Ten przepiękny wyrzut materii z wulkanu Tvashtar przypomina wyrzut z innego wulkanu Io – Pele, sfotografowany przez sondę Voyager w 1979 roku. Zdjęcie powyżej przedstawia także dużo mniejszą „fontannę” o wysokości 60 km z innego wulkanu o nazwie Prometeusz (na godzinie dziewiątej).

Księżyc Io jest intensywnie „podgrzewany” poprzez siły pływowe Jowisza, co powoduje jego wysoką aktywność wulkaniczną.

Szymon Kozłowski