Krótki przewodnik po tegorocznym wrześniowym niebie. Gwiazdozbiory, planety i inne ciekawe zjawiska obserwacyjne.

Gwiazdozbiory

Na wrześniowym niebie blisko zenitu znajduje się rozległy gwiazdozbiór Pegaza (Peg) wraz ze swym przedłużeniem – Andromedą (And). Jeszcze wyżej nad naszymi głowami możemy ujrzeć mniej znany gwiazdozbiór Jaszczurki (Lac), a także Cefeusza (Cep) i Kasjopeję (Cas). Na zachodzie ciągle jeszcze widoczny jest układ gwiazd zwany „Trójkątem letnim” – Wega z gwiazdozbioru Lutni (Lyr), Altair z Orła (Aql) oraz Deneb znajdujący się w Łabędziu (Cyg).

Z biegiem wrześniowych dni będzie zachodzić Wolarz (Boo), zaś wzniosą się nad horyzont Wieloryb (Cet) i Byk (Tau). Gwiazdozbiory zodiakalne będą rozciągać się od północnego wschodu do południowego zachodu i będą to kolejno Byk (Tau), Baran (Ari), Ryby (Psc), Wodnik (Aqr) i Koziorożec (Cap).

Słońce

1 września wschód nadszedł o 5:57, zaś zachód o 19:34. Astronomiczny świt tego samego dnia nastąpił o 3:59, a zmierzch o 21:29. Ostatniego dnia miesiąca Słońce będzie wschodzić już o 6:43, a zachodzić o 18:28. Tym samym wydłuży się nieco noc astronomiczna. Świt 30 września będzie o 4:54, a zmierzch o 20:17.

Księżyc

Na początku miesiąca nasz naturalny satelita zbliżył się do trzeciej kwadry, którą osiągnął 4 września o 04:32. Nów będzie 11 września o 14:44, pierwsza kwadra – 19 września o 18:47, a pełnia – 26 września o 21:45.

Planety

Obserwacje Merkurego będą w zasadzie niemożliwe z powodu zbyt małej odległości do Słońca. Przez cały miesiąc planeta zachodzić będzie około 30 minut po Słońcu.

Wenus będzie łatwiejsza do zaobserwowania. Wprawdzie 6 września godziny jej wschodu i świtu astronomicznego mniej więcej się pokryją (około godziny 4:10), ale z biegiem dni będzie coraz lepiej. Około 20 września Wenus pokaże się na niebie już o 3:16, więc będziemy mieli godzinę i 20 minut na obserwacje przy w miarę niezłym jeszcze oświetleniu. Pod koniec miesiąca Wenus wzejdzie o 3:01. Faza oraz jasność zmieni się z 0,08 i -0,m2 do 0,33 i -2,m8. Planeta widoczna będzie najpierw w Raku, by potem przejść w stronę Lwa.

Mars widoczny jest przez cały miesiąc w Byku. Jego jasność w ciągu dni będzie wzrastać i osiągnie pod koniec miesiąca -0,m1.

Obserwacje Jowisza możemy przeprowadzić jedynie po zachodzie Słońca. Tutaj polecam raczej początek miesiąca, kiedy jeszcze zachodzi tuż przed godziną 23. Znajdziemy go wtedy tuż nad najjaśniejszą gwiazdą Skorpiona – Antaresem. Niestety, będzie bardzo nisko nad horyzontem. Jasność będzie przez cały miesiąc zbliżona do -2m.

Saturn będzie trudny do uchwycenia, gdyż wschodzi bardzo późno. Dopiero pod koniec września możliwe będą jakiekolwiek obserwacje – jego wschód będzie o 3:33. Mimo tych utrudnień 10 września komuś być może uda się uchwycić na jednym zdjęciu cieniutki sierp Księżyca, szóstą planetę oraz Regulusa z Lwa. Obiekty te będą niedaleko siebie około godziny 5:20, a jasność Saturna wyniesie 1,m1. Warunki będą niesamowicie trudne, ale może ktoś będzie miał szczęście.

Uran i Neptun widoczne będą przez cały miesiąc i przez całą noc. Urana znajdziemy w Wodniku, a Neptuna w Koziorożcu. Ich jasności to 5,m7 oraz 7,m8.

Życzę udanych obserwacji!