6 listopada wieczorem naturalny satelita Ziemi na swej drodze po niebie będzie wyprzedzał ostatnią planetę z grupy gazowych olbrzymów.

Obecnie Neptun ma jasność 7,9 magnitudo, dlatego do jego dostrzeżenia potrzebna jest co najmniej lornetka. Warunki do obserwacji zjawiska będą bardzo dobre, ponieważ moment maksymalnego zbliżenia się obu ciał niebieskich będzie miał miejsce na długo przed ich zachodem.

Na symulacji blisko Księżyca widać gwiazdę HD 205384 o?jasności 9,8 magnitudo, która w?północnej Polsce zostanie zakryta (np. w?Gdańsku od 20:05 do 20:31). Wcześniej (od 19:30 do 20:24, również w?Gdańsku) zostanie zakryta niewidoczna na obrazku, gdyż jest w?trakcie zakrycia gwiazda HD 205277 o?jasności 9?magnitudo. W?Polsce centralnej i?południowej zakryta zostanie tylko ta druga gwiazda. Jednak do zaobserwowania tych zakryć będzie już potrzebny teleskop ze względu na ich niezbyt dużą jasność. Efektowne może być zakrycie, które zajdzie przy ciemnym brzegu Księżyca. Odkrycie, które nastąpi przy jasnym brzegu, będzie o?wiele trudniej zauważyć.

Zachęcamy do obserwacji opisanych tu zjawisk, a?tych, którzy jeszcze nie widzieli Neptuna -?do próby jego identyfikacji.