Pierwsza misja kosmiczna mająca na celu znalezienie planet ziemio-podobnych rozpocznie się 5 marca o godzinie 16:48.

Autorem tekstu jest Mateusz Kamiński. Dziękujemy!

Orbitujący statek kosmiczny Kepler będzie przez 42 miesiące obserwował 100 tysięcy gwiazd podobnych do Słońca i poszukiwał wśród nich planet podobnych od Ziemi. Sonda została nazwana po niemieckim astronomie, który odkrył zależność między okresem obiegu planety dookoła gwiazdy a jej odległością od tej gwiazdy. Będzie to pierwsza tego typu misja pozaziemska.

Kepler ma umożliwić znalezienie planet podobnych do Ziemi w obszarach, pozwalających na kolonizację, ale jego celem nie będzie obserwacja lodowatych planet o ziemskich gabarytach. Ziemia znajduje się w odpowiedniej odległości od Słońca, dzięki czemu może tu istnieć ciekła woda i warunki do życia. Przewiduje się, że każda gwiazda podobna do Słońca może mieć w swoim zasięgu jedną taką strefę, w której mogą znajdować się planety. Odkrycia Keplera umożliwią ustalenie częstości występowania planet ziemio-podobnych w naszej Galaktyce, a w przyszłości zorganizować specjalne misje badające te obszary.

Co ciekawe, pierwszymi ludźmi sterującymi Keplerem będą studenci z Laboratory of Atmospheric and Space Physics (Laboratorium Atmosferyczne i Fizyki Kosmicznej) (LASP) na uniwersytecie w Kolorado. „To fascynujące, że nasi ludzie będą jako pierwsi oglądać dane z Keplera, nawet jeśli nie jesteśmy włączeni do grupy osób mających je analizować” – powiedział przewodniczący LASP Bill Possel.

Artystyczna wizja sondy Kepler.

36 studentów będzie zaangażowanych w wymagającą obserwację trwającą 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, dopóki po 2 miesiącach Kepler nie znajdzie się na orbicie dookoła Słońca. W momencie dotarcia do odpowiedniego położenia, Kepler włączy tryb „poszukiwania planet” i będzie kontaktował się z Ziemią raz na dwa tygodnie w celu ustalenia czy wszystkie urządzenia na statku są sprawne.

Studenci z LASP będą również uczestniczyć w monitorowaniu metrowego teleskopu posiadającego 3 sensory CCD znajdującego się na Keplerze – głównego narzędzia służącego do odkrywania planet.