Sonda Mars Reconnaissance Orbiter wykonała wysokiej rozdzielczości zdjęcia marsjańskiego księżyca Dejmosa.

Dejmos jest mniejszym z dwóch księżyców Marsa. Ma średnicę 12 kilometrów, okrąża swoją planetę w 1 dzień, 6 godzin i 17,9 minuty.

Mars Reconnaissance Orbiter wykonał zdjęcia 21 lutego za pomocą instrumentu HiRISE (High Resolution Imaging Science Experiment). Połączone zostały obrazy księżyca w zakresie bliskiej podczerwieni i promieniowania widzialnego: czerwonego i niebiesko-zielonego.

Powierzchnia Dejmosa pokryta jest warstwą regolitu – zwietrzałej skały – z wyjątkiem świeżych kraterów uderzeniowych. Dejmos jest ciemny, o czerwonawej barwie – podobnie jak drugi księżyc Marsa, Fobos.

Na fotografii MRO widać subtelne zmiany koloru – bardziej czerwone są łagodne obszary powierzchni, natomiast kratery powstałe po niedawnych uderzeniach i wyeksponowane krawędzie są jaśniejsze. Różnice koloru wynikają najpewniej z ciemnienia materii w środowisku kosmicznym. Materia odsłaniana w wyniku uderzeń i osuwania się materiału z „wyższych” partii Dejmosa, jest krócej wystawiona na działanie warunków kosmicznych, stąd jej jaśniejsza barwa.

Dwa prezentowane zdjęcia są wykonane w odstępie 5 godzin i 35 minut. Perspektywa nie zmieniła się znacznie, natomiast różnice w oświetleniu powodują dużą różnicę w wyglądzie form ukształtowania powierzchni. Przy rozdzielczości około 20 metrów na piksel rozróżnialne są formy o wielkości rzędu 60 metrów.