24 lutego 2009 roku Kosmiczny Teleskop Hubble’a zarejestrował niezwykłe zdjęcie czterech księżyców Saturna przechodzących przez jego tarczę lub w pobliżu niej — w tym największego z nich, Tytana. Uchwycenie tego wyjątkowego zdarzenia było możliwe dzięki zbliżającemu się ułożeniu pierścieni planety w jednej linii. Orbity księżyców są ułożone bowiem w tej samej płaszczyźnie co pierścienie.

Na obrazku widzimy przede wszystkim Tytana, „wędrującego” wraz ze swoim cieniem po północnej części planety. Poniżej, w pobliżu pierścieni widzimy dużo mniejszego Mimasa, którego cień odbija się na górnych częściach atmosfery. Już poza dyskiem planety dostrzeżemy bardzo jasną Dione, a poniżej — słabszego Enceladusa.

Te rzadkie księżycowe tranzyty zdarzają się tylko wtedy, gdy pierścienie Saturna, a razem z nimi — orbity planet, ułożone są dla obserwatora z Ziemi w jednej płaszczyźnie. Takie zdarzenie nastąpi właśnie w tym roku, 10 sierpnia oraz 4 września. Niestety jednak, Saturn będzie znajdował się zbyt blisko Słońca, by móc zaobserwować to zjawisko, następna szansa nadarzy się za 14-15 lat. Na przełomie lat 1995 i 1996 teleskopowi Hubble’a udało się zarejestrować to zjawisko wraz z towarzyszącymi mu licznymi tranzytami księżyców.

Warto dodać, że początek tego roku jest znakomitym czasem do obserwacji tranzytu Tytana nawet przez niewielki teleskop. Ten największy z księżyców już czterokrotnie przecinał tarczę Saturna: 24 stycznia, 9 i 24 lutego oraz 12 marca.

Kosmiczny Teleskop Hubble’a wykonał zdjęcie Saturna z odległości około 1,25 miliarda kilometrów.

Marta Kubacka