Przy użyciu sieci teleskopów VLBA udało się z dużą dokładnością zmierzyć jeden z parametrów ogólnej teorii względności.

Zaproponowana przez Einsteina w 1916, ogólna teoria względności (OTW) jest powszechnie uznawaną teorią oddziaływań grawitacyjnych. Jej główne założenie mówi, że czasoprzestrzeń w obecności ciał obdarzonych masą ulega zakrzywieniu, zaś zakrzywienie to wpływa na ruch ciał. Od czasu jej opublikowania udało się potwierdzić doświadczalnie wiele z jej przewidywań, w tym ugięcie promieni świetlnych przebiegających w pobliżu dużych mas (mierzone m.in. podczas zaćmienia Słońca w 1919) czy precesję orbity Merkurego.

Jednym z matematycznych narzędzi służących do obliczeń związanych z OTW jest sparametryzowany formalizm post-Newtonowski (parameterized post-Newtonian formalism, PPN). Stosuje się go, by móc w uproszczony, choć przybliżony sposób rozwiązywać równania Einsteina, które w swej „pełnej” wersji pozwalają praktycznie wyłącznie na podejście numeryczne. PPN zgodnie ze swą nazwą wyposażony jest w szereg parametrów liczbowych, wyprowadzonych teoretycznie z OTW. Ich doświadczalne pomiary stanowią kolejne testy prawdziwości OTW.

Jednym z takich parametrów jest gamma, która dla OTW wynosi dokładnie 1. Gdyby okazało się, że doświadczalna wartość jest inna, samo to w sobie nie oznacza jeszcze katastrofy – jest wiele modyfikacji i alternatyw dla OTW, które w formalizmie PPN dają inne niż 1 wartości gamma. Taki obrót wydarzeń byłby jednak istotny dla naukowców próbujących pogodzić teorię grawitacji i mechanikę kwantową (co jest obecnie największym otwartym problemem fizyki teoretycznej) – musieliby wtedy wziąć pod uwagę inną niż OTW teorię grawitacji.

Na szczęście dla dziedzictwa Einsteina, przeprowadzone przez sieć radioteleskopów VLBA pomiary ugięcia światła podczas przejścia Słońca na tle czterech odległych kwazarów dały wartość gamma 0.9998 +/- 0.0003.