Kilka dni temu między chmurami w atmosferze Wenus pojawił się intensywny, jasny ślad. Czy może on być związany z aktywnością wulkaniczną na planecie?

Jasna plama na Wenus została odkryta 19 lipca przez astronoma amatora, Franka Melillo. W raporcie dotyczącym swoich obserwacji napisał, że widział podobne ślady już wcześniej, jednak ten był wyjątkowo jasny i duży.

Wenus sfotogafowana przez Franka Melillo z Nowego Jorku 19 lipca 2009 r.

Frank Melillo zasugerował, że odkryta przez niego jasna plama ma swoje źródło w zjawiskach atmosferycznych na Wenus. Inni interpretują ją jednak jako ślad po wulkanicznej aktywności planety. Wenus ma bardzo gęstą atmosferę, która umiemożliwia bezpośrednią obserwację jej powierzchni. Mapy planety są tworzone za pomocą specjalnych radarów, jednak jeszcze nigdy nie udało się bezpośrednio zaobserwować znaków aktywności wulkanicznej. Erupcja hipotetycznego Wulkanu musiałaby być bardzo silna, aby mogła zostać zauważona z Ziemi, mimo przesłaniającej powierzchnię grubej warstwy chmur.

Dzisiaj (23 lipca) ta sama część Wenus, w której została zauważona owa jasna plama, będzie widoczna z Ziemi. Ślad prawdopodobnie nie będzie już tak silny jak 19 lipca, z powodu szybkich ruchów wenusjańskiej atmosfery, jednak będą prowadzone obserwacje w celu odkrycia jego genezy.

Anna Kapuścińska