Jak wynika z nowych pomiarów, planetoida Apophis raczej nie uderzy w Ziemię w 2036. Za to w 2068 – kto wie?

Apophis (wcześniej znany jako 2004 MN4) został odkryty 19 czerwca 2004 i szybko znalazł się w centrum uwagi mediów. Okazało się bowiem, że według ówczesnej wiedzy na temat elementów jego orbity, mógł uderzyć w Ziemię w 2029 roku z prawdopodobieństwem wynoszącym 2,7%. Ponieważ Apophis ma ok. 350 metrów średnicy, skutki tego uderzenia mogłyby być katastrofalne.

Szacunki NASA mówiły o wyzwoleniu energii rzędu 880 megaton trotylu, w porównaniu do 13 kiloton w przypadku bomby Little Boy zrzuconej na Hiroshimę, 57 megaton dla największej bomby kiedykolwiek zdetonowanej przez człowieka (tzw. car-bomby), czy ok. 10 megaton, które spowodowały katastrofę tunguską. Tym niemniej, naukowcy (w przeciwieństwie do mediów) nie przewidywali długotrwałych skutków w skali całego globu.

Od tego czasu dokładniejsze pomiary pozwoliły wykluczyć uderzenie w 2029, choć będziemy mieć prawdopodobnie do czynienia z rekordowo bliskim przejściem planetoidy koło Ziemi (stanie się to 13 kwietnia tego roku). Kolejną mrożącą krew w żyłach datą stał się 13 kwietnia siedem lat później, choć szansę „spotkania” oceniano na 1:45000. Nowe pomiary pozwoliły zbić to prawdopodobieństwo do 1:250000.

Dane, na podstawie których wykonano obliczenia pochodzą z 224-centymetrowego teleskopu Uniwersytetu Hawajskiego, 229-centymetrowego teleskopu Obserwatorium Stewarda oraz Zagrożenie dla Ziemi, ratunek dla Arecibo„>opisywanego przez nas niedawno radioteleskopu Arecibo. Dzięki nim możemy spać spokojnie aż do roku 2068, kiedy to przewiduje się kolejne bliskie przejście i, potencjalnie, impakt. Należy się spodziewać, że prawdopodobieństwo kolizji również będzie spadać w miarę wykonywania dokładniejszych pomiarów.

Bardziej dalekosiężne przewidywania są obarczone zbyt dużym błędem, by traktować je poważnie. Najbliższa sytuacja, kiedy Apophis znajdzie się na tyle blisko, by wykonać precyzyjne pomiary radarowe, nastąpi za cztery lata. Podobnym momentem będzie 13 kwietnia 2029, wtedy jednak nastąpi zniekształcenie orbity Apophisa, związane z przejściem blisko Ziemi. Przed pomiarami z 2013 w zasadzie trudno spekulować, jaka ta zmiana dokładnie będzie.