Nowe zdjęcie sąsiadującej z Drogą Mleczną Galaktyki Barnarda (NGC 6822) zostało zaprezentowane przez ESO.

Galaktyka Barnarda, nosząca nazwisko swojego odkrywcy – amerykańskiego astronoma Edwarda Emersona Barnarda, znajduje się w gwiazdozbiorze Strzelca, raptem 1,6 miliona lat świetlnych od nas. Jest nieregularną galaktyką karłowatą – dziesięciokrotnie mniejsza od Drogi Mlecznej, składa się z ok. 10 milionów gwiazd. Ze względu na bliskość i nietypowość, świetnie nadaje się do badań i fotografii. Najnowszą wykonano przed kilkoma dniami przy pomocy kamery szerokiego pola (Wide Field Imager) i ponaddwumetrowego teleskopu w obserwatorium La Silla w Chile.

Mimo że nie należy do klasy majestatycznych, spiralnych olbrzymów, NGC 6822 jest obiektem nie mniej ciekawym. Można dostrzec w niej czerwone mgławice, podgrzewane przez młode gwiazdy, co zdradza zachodzenie procesów gwiazdotwórczych. Znajdują się w niej również interesujące mgławice o kształcie bąbla, z których najbardziej wyraźna widoczna jest w lewej górnej części prezentowanego zdjęcia. W środkach bąbli znajdują się masywne gwiazdy, które emitując fale materii rozpychają otaczający pył międzygwiazdowy.

Charakterystyczny kształt galaktyk nieregularnych jest skutkiem bliskich spotkań z innymi, większymi galaktykami, których oddziaływanie grawitacyjne prowadzi do deformacji, pozbawienia części gwiazd, a nierzadko podziału mniejszej galaktyki na dwie, czy wręcz pochłonięcia przez większą. Takie również były dzieje galaktyki Barnarda i nie da się wykluczyć, że w roli „agresora” występowała również Droga Mleczna.