Międzynarodowa organizacja Astronomowie bez Granic ogłosiła kwiecień światowym miesiącem astronomii. Jedną z instytucji, która włączyła się w obchody jest Obserwatorium Astronomiczne Bellatrix we Włoszech, które udostępnia w tym czasie za darmo swoje teleskopy do wirtualnych obserwacji. Strona obserwatorium jest wykonana w językach włoskim i angielskim, dlatego trzeba znać podstawy któregoś z tych języków, aby móc skorzystać z obserwatoryjnych instrumentów.

Obserwatorium jest położone około 100 km na południowy wschód od Rzymu i do dyspozycji internautów jest teleskop słoneczny, wyposażony w filtr Hα oraz 14″ teleskop Schmidta – Cassegraina z kompletem filtrów i kamerą CCD do obserwacji nocnych.

Obserwacje wykonuje się zapisując się na półgodzinne przedziały czasowe. Które terminy są wolne można sprawdzić tutaj. Rezerwacje są według czasu uniwersalnego (UT), dlatego planując obserwacje trzeba pamiętać o tym, aby od czasu obowiązującego aktualnie w Polsce i we Włoszech odjąć 2 godziny.

Chętni do wykonania obserwacji muszą zdecydować się, czy chcą obserwować Słońce, czy też chcą wykonać obserwacje w nocy oraz czy chcą wykonać obserwacje na żywo (czyli obserwować, co widzi teleskop), czy też wolą wykonać zdjęcia. Oczywiście trzeba też wybrać obiekt, na który chcemy skierować teleskop.

Następnie w opisany wyżej sposób sprawdzić, kiedy jest wolny czas na teleskopie i zarezerwować sobie odpowiedni przedział czasu. Wcześniej warto sprawdzić, np. za pomocą obrotowych map nieba dostępnych np. na Heavens-Above lub na Sky and Telescope, kiedy jest widoczny interesujący nas obszar nieba.

Kolejny krok polega na przesłaniu przynajmniej 12 godzin wcześniej do obsługi teleskopu e-maila (na adres info /shift2\ virtualtelescope.eu) z informacją co i kiedy chce się obserwować.

Potem trzeba poczekać na informację zwrotną od obsługi teleskopu, w której będzie napisane, jakie kolejne czynności należy wykonać.

W oczekiwaniu na swoją kolej można podglądać, co obserwują osoby, które zarezerwowały czas wcześniej.

Zapraszamy do obserwacji!