Dzięki obserwacjom wysokiej rozdzielczości wykonanym przez centra badawcze EVN i MERLIN możemy powiedzieć coś więcej o słynnym zagadkowym obiekcie znanym jako Voorwerp Hanny.

Obiekt dostrzeżony jako dziwny artefakt przy okazji klasyfikowania galaktyk w czasie projektu Galaxy Zoo został nazwany Voorwerp Hanny ze względu na początkowy przydomek jakim ochrzczono obiekt dyskutowany na forum internetowym projektu w roku 2007. Voorwerp to po niderlandzku „obiekt”, więc Voorwerp Hanny widoczny na zdjęciu obok galaktyki IC2497 w konstelacji Lwa to po prostu Obiekt Hanny. Tajemniczy, gdyż początkowe spekulacje nie potrafiły wskazać żadnego pewnego kandydata na istnienie obiektu który byłby tak jasny (odległość 700 mln lat świetlnych) i nie zawierał żadnych gwiazd.

Łącząc moc rozdzielczą EVN (European Very Long Baseline Interferometry Network) i MERLIN (Multi-Element Radio Linked Interferometer Network) ze Zjednoczonego Królestwa naukowcy poczęli badać dokładnie IC2497, doszukując się tam wskazówek odnośnie pochodzenia Voorwerpu. Według Michaela Garreta, Dyrektora Generalnego Holenderskiego Instytutu Radioastronomii (ASTRON): „Zaobserwowaliśmy dwa jasne, bardzo zwarte źródła promieniowania, których spektrum wskazuje na obecność aktywnego jądra galaktycznego, czyli czarnej dziury z dyskiem akrecyjnym i dżetami materii wyrzucanymi z relatywistycznymi prędkościami„.

Jedno ze źródeł to najprawdopodobniej gorący gaz podgrzewany przez dżet z czarnej dziury, a drugie podstawa dysku akrecyjnego.

Obserwacje radiowe galaktyki IC2497 ujawniają obecność dwóch silnych źródeł promieniowania, sygnalizujące obecność czarnej dziury i wysokoenergetycznych strumieni materii wyrzucanych z jej bliskiego sąsiedztwa w przeciwległych, biegunowych kierunkach względem osi obrotu.

Garret sądzi, że to właśnie promieniowanie ze środka galaktyki aktywnej podgrzewa nasz Obiekt Hanny do ponad 10 000 stopni Celsjusza. W związku z dużym zagęszczeniem materii w okolicy dżeta zaobserwowano wzmożoną aktywność gwiazdotwórczą w niewielkim regionie o średnicy około 3000 lat świetlnych. W postaci dżeta IC2497 w ciągu roku wyrzuca ze swego centrum masę równoważną masie około 70 Słońc, co jest tempem 6 razy większym niż to znane z niedalekiej M82 , typowej tzw. galaktyki burzy gwiazdowej.

W ciągu następnych tygodni nowe obserwacje z Kosmicznego Teleskopu Hubble'a pozwolą na uchylenie większego rąbka tajemnicy, i dokładniejsze poznanie natury niecodziennego obiektu.

Krzysztof Suberlak