Po 44 latach sprzeciwiania się lotom człowieka w kosmos, Królewskie Towarzystwo Astronomiczne zmieniło swoje stanowisko w tej sprawie.

Osiemnastego października Królewskie Towarzystwo Astronomiczne (RAS) zmieniło swoje stanowisko i teraz wspiera badanie przestrzeni kosmicznej przez astronautów. Podczas gdy astronomowie z Rosji, Stanów Zjednoczonych i Chin przez ostatnie czterdzieści cztery lata orbitowali wokół Ziemi, chodzili po Księżycu oraz przebywali na Mirze i Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, Wielka Brytania ciągle kwestionowała rozważność wysyłania ludzi w przestrzeń kosmiczną i w celu eksploracji innych planet. Jako członek Europejskiej Agencji Kosmicznej Wielka Brytania opłacała jedynie misje bezzałogowe.

Jednym z powodów negatywnego stanowiska RAS-u była konieczność zapewnienia astronautom ogromnego wsparcia: powietrza, wody, żywności; metody usuwania lub składowania odpadków; ochrony przed ekstremalnymi temperaturami i szkodliwym promieniowaniem. Inne uwagi dotyczyły konsekwencji życia i pracowania w ciasnych, sztucznych pomieszczeniach i w stanie nieważkości oraz szkód umysłowych spowodowanych prawie całkowitą izolacją.

Wyrywanie się ziemskiej grawitacji i ponowne wkraczanie w atmosferę są nawet bardziej niebezpiecznymi przedsięwzięciami niż przebywanie we względnie chłodnej i spokojnej przestrzeni kosmicznej. Techniczne błędy i ludzkie pomyłki spowodowały śmierć niejednego rosyjskiego i amerykańskiego astronauty.

Przykładowo, w 1967 roku panel słoneczny Sojuza 1, należącego do Związku Radzieckiego, nie rozwinął się i ostatecznie spowodował śmierć kosmonauty Władimira Komarowa podczas próby powrotu na Ziemię. W 2003 roku zginęła cała, siedmioosobowa załoga wahadłowca Columbia, gdy ten wybuchł nad Teksasem podczas podróży powrotnej. Błędnie uważano, że węglowa płytka, uszkodzona podczas startu, nie wyrządzi żadnej szkody maszynie oraz ludziom znajdującym się na pokładzie.

Wystrzelenie ludzi oraz przedmiotów niezbędnych im do życia jest bardzo drogie. Wielu angielskich naukowców uważa, że misje załogowe odbierają pieniądze przeznaczone na te bezzałogowe. A przecież roboty wymagają mniej miejsca, nie potrzebują jedzenia, powietrza i można je wymienić, a ludzi nie.

Zatem co skłoniło RAS do zmiany zdania? Wszystko sprowadza się do możliwości adaptacji, zręczności i poparcia spłecznego. Wytypowana w 2004 roku niezależna komisja do ponownego zbadania „Naukowych Powodów Załogowych Lotów Kosmicznych” poradziła Królewskiemu Towarzystwu, że „odpowiedzi na dogłębne, naukowe pytania związane z historią Układu Słonecznego oraz istnieniem życia pozaziemskiego możemy znaleźć najłatiwej – a prawdopodobnie tylko – dzięki ludzkiej eksploracji Marsa lub Księżyca, wspieranej odpowiednimi, zautomatyzowanymi systemami.” Roboty wciąż jeszcze nie posidają tak rozwiniętych jak ludzie możliwości adaptacji do sytuacji oraz zręczności wymaganych podczas niektórych misji, jak na przykład naprawa Kosmicznego Teleskopu Hubble’a.

Komisja RAS-u uważa również, że gdy przyjdzie do dogłębnego badania Księżyca i Marsa, „możliwości całkowicie zrobotyzowanych statków kosmicznych szybko okażą się dużo mniejsze od tych z astronautami”. Dodatkowo, ankieta przeprowadzona przez BBC pokazuje, że społeczne wsparcie dla zaangażowania się Wielkiej Brytanii w załogowe loty kosmiczne jest duże.

Ostatnie wydarzenia, takie jak styczniowa deklaracja prezydenta Busha o odnowieniu zaangażowania USA w powrót człowieka na Księżyc i wysłanie przedstawiciela naszej cywilizacji na Marsa oraz wystrzelenie przez Chiny astronauty na orbitę okołoziemską sugerują, że załogowe loty będą kontynuowane. A z poparciem RAS-u mogą się pojawić dla przyszłych wspólnych lotów ludzi i robotów jeszcze większe możliwości.

Na osi czasu zaznaczone są kolejne kamienie milowe w historii załogowych misji kosmicznych.

Marcin Stano